Regisztráció/Belépés

további cikkek

Koós Miklós
2008. november 28. péntek

Készházak | volt egyszer egy betonyp faház 1.

A hazai könnyűszerkezetes készházak története az un. Erdért és a cseh faházakkal kezdődött, de azok a 6-8 cm vtg falszerkezeteikkel maximum csak nyaraló céljaira voltak alkalmasak. A szombathelyi Nyugat-Magyarországi Fagazdasági Kombinát soproni gyára (korábban FORFA) készített először nagyobb mennyiségben kispaneles épületeket, amikből elsősorban szociális épületek, kisebb irodák, illetve pl. ABC áruházak épültek. A falak anyaga először faforgácslap, később betonyp lap volt. A 10 cm-es falvastagság már fűtött épületek létesítését tette lehetővé.

Ezek messziről felismerhetőek voltak a 120 cm széles panelek külső csatlakozásaira tett (általában sötétbarnára pácolt) fa hézagtakaróiról. A lapostető leginkább konzolosan előrenyúlt.

A hazai építőipar jelszava akkor egyértelműen az ipari előregyártás volt, akkor sorra jelentek meg a különféle vb., acél és favázas szerkezetek és váltak a közösségi épületek szinte kizárólagos építőszerkezeteivé. Az óvodák,iskolák, irodaházak Univázból vagy Clasp rendszerben épültek.

1980 legelején a szombathelyi Nyugat-Magyarországi Fagazdasági Kombinát elkezdett 120 cm széles, emelet magas panelszerkezetből családi házakat is gyártani. A panelszélesség miatt nagyon korlátozott volt a beépíthető ablakok szélessége illetve a szűkös elemválaszték mellett nem lehet igazán fantáziadús épületeket tervezni. A Kombinát vezérigazgatója, dr. Schmidt Ernő felismerve azt a tényt, hogy a lakáspiacon csak minőségi termékkel, változatosabb megjelenéssel lehet megjelenni, meghívásos tervpályázatot hirdetett, amit – a Szövterv pályakezdő építészeként – én nyertem meg.

A fotókon is látható épület persze meghaladta az akkor raktáron lévő 20 valahány elemfajtát, de belátták, itt egyedi elemek nélkül nem lehet labdába rúgni. Az elkészült mintaépület jócskán tartalmazott egyedi, az 120 cm-es rasztert meghaladó elemet, de a lényeg az volt, hogy lehetőleg minden előregyártható legyen.

mi is az a betonyp? | cementkötésű (CK) faforgácslap. Lap alakú termék, amely fenyőfa alapanyagok, cement és vegyi anyagok hozzáadásával készülő építőipari és belsőépítészeti alapanyag. A cement kötésű forgácslap felhasználható kültérre, mivel időjárásálló, festhető, darabolható, fúrható. forrás

A gyártó által “Speciál”-nak elnevezett mintaépületet az 1983-as tavaszi BNV-re megépítették és bedobtak anyait-apait. Belsőépítész rendezte be az akkor fellelhető legjobb hazai (fa)bútorokkal, minőségi kerámiákkal burkolták a vizes helyiségeket. Fából készült terasz épült. A szinte előzmények nélküli hazai készház piacon “nagyot szólt” ez az épület, minden nap tömegek tolongtak és érdeklődtek. Óriási siker volt, kapott is azt hiszem valamilyen vásári díjat. A BNV sikere után a Szövtervvel kötött kizárólagos tervezési együttműködés keretében a vállalat megyei tervezőiroda hálózata gőzerővel elkezdett betonyp családi házakat tervezni, ami persze már akkor látható volt, hogy nem igazán illeszthető bele egy tervezővállalati struktúrába, ez sokkal inkább a magántervezők terepe.

A Kombinát azonban szerette volna fenntartani a minőséget és azt, hogy a fejlesztés-tervezés egy kézben legyen. Készültek is típustervek garmadával, de a kezdeti lendület megtört és az újabb és újabb panelek iránti igény már nem találkozott azzal az elfogadással, mint a vásári épület esetében volt. Érthetően a gazdaságosság vált az elsődleges szemponttá.

A “Speciál” épület karakteres homlokzatával és előtetejével több tucat házon találkozhatnak szerte az országban.

Magáról a technológiáról és a gyártásról a következő részben lesz szó. Előzetesen csak annyit, hogy 1983-ban már (az USA-ból származó) CAD szoftverrel tervezték és konszignálták a házakat és készítették elő a gyártást.

Ön milyen készházat választana?

Eredmények

Loading ... Loading ...

Hozzászólások (40): megnézem / hozzászólok

  • Mészáros János

    2008. december 1. hétfő - 17:34

    #7605

    Kedves Kollégák!
    Lehet, hogy első látásra ez nem szembetűnő, de ez egy kiváló kezdeményezés – bárcsak volna több is!
    A mai fiatal építészek és mérnökök ugyanis olyan “újszülöttek, akiknek minden vicc új”. Nem csoda, ha gyakran akad dolguk a spanyolvisasszal…

    Mésrészt: elgondolkodtató, hogy még egy ilyen témánál sem került elő egyetlen egyszer sem a TŰZ szó. (És itt utalnék arra a felháborodásra, amit az új OTSZ egyes építészekből kiváltott).
    Mészi

  • Huszti István

    2008. december 1. hétfő - 23:03

    #7608

    Szia Mészi
    Biztos tudod, csak emlékeztetlek, ott ahol a faszerkezetű házak elterjedtek úgy gondolják, ha tűz van, akkor ki lehessen menekülni, de jobb ha porig ég, mert egyszerűbb újraépíteni. Biztosítás is így van rá.

  • Mészi

    2008. december 8. hétfő - 13:13

    #7663

    Tűz..
    Én is egyetértek az előttem megnyilatkozókkal, nincs vita köztünk. Ugyanakkor megemlíteném, hogy a könnyűszerkezetes épület, a készház nem minden esetben családi ház céljára készült-készül.
    Az ERDÉRT faházakban pl. tipikusan irodaház, vagy kereskedelmi szálláshely szokott lenni. Igaz, ez a lényegen nem változtat, ugyanakkor a lakás rendeltetéshez képest az iroda vagy szálláshely előírásai gyakran szigorúbbak.

    Megjegyzés: A tűzön kívül más veszélyek is vannak, melyekkel szemben jelenleg sokkal elnézőbb a szabályozás (pl.: szénmonoxid mérgezések).

  • weiszgerber

    2009. november 19. csütörtök - 21:26

    #36810

    Kedves Építész urak..
    örömmel olvasom soraikat, mert mielőbb megoldandó lakáshelyzetemet igencsak befolyásolja a ‘Melyik készház a legjobb vásár’ kérdése..
    Sokat profitálok gondolataikből, de feltenném a kérdést:
    Önök szerint? Erdért? Kampa? Rönk?
    Melyik a legjobb?
    Köszönettel:
    weiszgerber

  • Fodor Sándor

    2010. február 1. hétfő - 12:47

    #60561

    Tisztelt Urak!
    Nekem van egy 52 nm-es Dominó Betonyp nyaralom lapra szerelve.
    Ahhoz, hogy összeállítsam, kell a műszaki rajz, amit az önkormányzatnak kell benyújtani. Nincs valakinek a fiók aljában elmentve, elfelejtve egy rajz?
    Esetleg ötletük, honnan lehetne beszerezni egyet?
    Köszönettel:
    Fodor Sándor

  • Dávid Zoltán

    2011. május 24. kedd - 09:20

    #80397

    Fodor Sándor: Üdvözlöm!
    Én is keresek egy ilyen rajzot, Önnek sikerült?
    Kérem segítsen, ha igen, hogy hogyan lehet ezt megszerezni!
    Ön egyébként mire “ültette” az elemeket, párnafára vagy esetleg vaselemre?
    Nekünk eltörött két teli falelem, nem tudom hogyan lehetne pótolni…
    Elnézést kérek a zavarásért!
    Dávidné B. Erika

  • Dávid Zoltán

    2011. május 31. kedd - 09:45

    #80478

    sby f. j.:
    Tisztelt válaszoló!
    Köszönöm jelentkezését.
    Elbontott állapotban vettem egy fiatalembertől, aki magának akarta felépíteni, de közben jó lehetősége adódott Kanadában…
    Ez egy 36 m2-es betonyp ház, aminek a bontásakor eltörött két “teli” elem, ezt kellene pótolnunk.
    Az alapozáshoz gondolom elég egy kb. 4O cm-es sávalap, a padló alá pedig egy 6-8cm-es betonpadló esetleg lépésálló szigeteléssel…
    A betonalaphoz kellene az elemeket rögzíteni és ezen filózunk, hogy mi lenne a legjobb…
    Ha tud, kérem segítsen!
    Üdv!
    Dávid Zoltán

  • sby f. j.

    2011. június 13. hétfő - 15:01

    #80655

    Dávid Zoltán: megkísérelhetjük.
    A nevem alatt talál Email címet. Írja meg, ez miféle ház. A ráckeveinek van padló-födéme, itt úgy tűnik nincs, akkor viszont ez nem az.
    A törést sem értem. Csak a tárcsalemez (“két oldali borító” CK-lap) tört el, vagy az egész fal-elem?
    Az alap sokféle lehet, itt nincs különösebb tömeg, lehet egész egyszerű is. Ha van szkájpja, legjobb lenne ott röviden átbeszélni.
    Ha nincs, itt kap hozzá kis segítséget, pár perc az egész:
    http://extramobilhazak.hu/v-skype.mobilhouse.informacion.html

  • sby f. j.

    2011. június 13. hétfő - 15:02

    #80656

  • Andrea

    2011. június 19. vasárnap - 17:10

    #80739

    Tisztelt építész urak!

    Segítséget,véleményt szeretnék kérni az alábbiakban:
    Édesanyámnak segítek az 1990-ben épült betonyp családiház meghirdetésében
    és eladásában. A kérdésem lényegében arra vonatkozik, hogy a tégla épületekkel
    összehasonlítva milyen előnye, hátránya van a betonyp elemből készült házaknak.
    Természetesen tapasztalatból tudunk beszélni, de a leendő vevő korrekt és tényszerű
    tájékoztatása szempontjából (mert elég sokan a téglára voksolnak és a bizonytalankodás
    inkább információ hiányból származik szerintem)egy szakmailag megalapozott vélemény igazán sokat segítene. Illetve hiába kerestem a neten, kevés véleményt, tapasztalatot találtam. Minden választ és a témához kapcsolódó véleményt nagyon köszönök! Üdvözlettel: Andrea

  • sby f. j.

    2011. június 19. vasárnap - 19:20

    #80743

    Andrea: kedves Andrea…
    ilyen, hogy “betonyp ház”, túl sokat nem mond. Lassan csak annyit jelent, mintha azt mondanánk téglaház.
    Van a lengyelek által, svédek által és ki tudja ki mindenki által gyártott és a köznyelv szerint Betonyp-nak keresztelt házikó…
    Gyakorlatilag ami CK_10-, CK_12-, CK_15 építőlemez (cement kötésű forgácslap) un. tárcsa-lemezzel zárt elemekből áll (falak – födémek -oadló födémek etc., azt helytelenül betonyp-nak kezdjük titulálni.

    – Pont mint a Hungarocell, az sincs, cég sincs, de ami fehér és hab, a köznyelv azt mondja rá “HUNGAROCELL”…

    Ebből azt érzékeltetném, hogy ahány gyártó, mint minden termék esetében, az annyi “tudású”, pontosságú és jóságfokú. Ez természetesen áll nem csak a könnyűszerkezetre, minden tégla, falazóblokk és akármilyen házra.
    Következésképpen véleményt mondani konkrét ismeret nélkül az INTERNET milliomodik “zugából” lehetetlen, illetve nem volna igaz semmire.
    Egy szendvicsszerkezet jó vagy nem nem jó, mire és meddig megfelelő függ:
    1.0 alkalmazott szigetelőanyag un. lambda értékétől
    1.1 vastagságától
    1.2 mi az>salakgyapot, üveggyapot polisztirol vagy uretán hab (volt-e csillapítva , nem volt > időben zsugorodik ezért stb-,
    1.3 milyen gondossággal építették bele
    És, csak a szigetelést említettem…

    Egyet javasolhatok: ha ez az Architektura-Európai Gyorslakóház Kft. 2300 Ráckeve, Eötvös u. 67. Tel: +36 (30) 559-2016 produktuma, oda el kellene menni és tájékozódni az 1990-es kivitelük tartalmáról.
    Ha nem az, akkor NEM TUDOM…

  • Dávid Zoltán

    2011. június 19. vasárnap - 23:12

    #80748

    Igen Tisztelt Sby f.j.!

    Ne haragudjon,de “rábökve” a nevére csak egy táblázat ésszöveges leírás jelent meg a képernyőmön, nem egy eMail cím…lehet, hogy rosszul keresgettem???

    A skype-ot megpróbálom remélem kedden meg tudom keresni, mert a tetőfedéssel kapcsolatban is lenne kérdésem: hódfarkú cserepet kaptunk a házhoz, nem ez volt rajta, az szétfagyott, de én azt hallottam a hódfarkúról, hogy az egyik legnehezebb cserépfajta, bár nagyon szép.
    Még az is olvastam, hogy alacsony dőlésszögű tető esetén nem előnyös ez a fajta cserép.

    Nem szeretném, ha szétnyomná kis házunkat a cserép, ezért kérem a véleményét!
    Azért kedden majd próbálkozom, mikor is (-tól, -ig)?

    Egyébként a törés “csak” a külső ck lapot érinti, valahogy le kellene “operálni” és venni egy lapot rá…

    Üdv!
    Dávidné B. Erika

  • sby f. j.

    2011. június 20. hétfő - 16:02

    #80775

    Dávid Zoltán: Óóóh, kedves Erika,
    akkor nem tudom én mit látok a bejelentkező “táblás” oldal jobb felső sarkába?.
    Ha lehúzom a lap aljára, mit látok a jobb alsó sarkába?.
    Mintha azok mél címek lennének, vagy mégse?
    Lehet hogy a “kukac” nem mindenhol/mindenkinél Emailt takar?

  • Pjotr Fjodorovics

    2011. július 6. szerda - 17:02

    #81005

    Tisztelt Építész Hölgyek és Urak!

    Egy 1992/1993-ban épült könnyűszerkezetes, “betonyp-ház” vásárlásához keresek segítséget, ugyanis a ház maga tetszene, de a szerkezetről és annak tulajdonságairól olyan keveset tudok, hogy semmiképpen sem mernék belevágni anélkül, hogy egy szakértő ne mondana véleményt róla előzetesen (megbízhatóság, értékállóság, ár/érték arány, kockázatok, előnyök és hátrányok, stb.). Tudna valaki ebben segíteni, illetve ajánlani valakit, aki el tudna jönni személyesen felmérni a házat, és ha igen, akkor mennyiért közreműködne az illető ebben? Az ingatlan Budapesten van, és viszonylag sürgősebb lenne a dolog. Privátban is köszönettel veszek minden visszajelzést a pjotr [pont] fjodorovics [kukac] yahoo [pont] com címen.

    Előre is nagyon köszönöm,

    Pjotr

  • Pjotr Fjodorovics

    2011. július 6. szerda - 17:36

    #81007

    Koós Miklós: Nagyon köszönöm a gyors válaszát. Szerintem a jövő hét még belefér, addig igyekszem azt is kideríteni, hogy milyen típusú házról van szó – az eladónak elvileg megvan a dokumentáció.

  • Póder Istvánné

    2012. március 16. péntek - 14:56

    #83747

    Tisztelt Koós Úr!Ha még aktuális ez az oldal, nagyon megköszönném, ha tudna tanácsot adni.Ráckevei gyors lakóházunk /1994/ van és szigetelni szeretnénk.Kérdésem az,hogy kőzetgyapotot vagy inkább polisztirolt javasolna.És hány cm-t.Most,hogy olvastam róla rendkívül el vagyok keseredve úgy érzem nagyon becsaptak bennünket akkor.Most pedig nem tudjuk, hogy érdemes-e még költeni rá.Segítségét előre is köszönöm.Üdv.:Pné

  • Fenyvesi Péter

    2012. május 9. szerda - 13:59

    #84117

    Póder Istvánné:
    Kedves Póder Istvánné! Addig is, míg Miklós ráér válaszolni, ne aggódjon a ráckevei faháza miatt, magam is adaptáltam többet, egyik itt áll velünk szemben, a szomszédban, kb. 20 éve. Semmi gondja a tulajdonosnak vele, a tetőteret is beépítette, hőszigetelte is pár éve. 5 cm Dryvit került rá, alacsony a fűtési költségük. Üdv: F. P.

  • Fenyvesi Péter

    2012. május 9. szerda - 14:06

    #84118

    Koós Miklós: A közelünkben, Pestlőrincen is áll egy ilyen Speciál, téglaszerkezetű földszinttel, jó állapotban, felújítva. Emlékszem, én is bejártam a BNV-n, anno. Tetszett is.

  • ph beköltöző

    2012. május 9. szerda - 14:18

    #84119

    Annak idején az első házam építésénél gondoltam egy ilyen ház vételére is, mert tetszett nagyon a BMV-n bemutatott ház.

  • ph beköltöző

    2012. május 9. szerda - 14:54

    #84120

    inkább BNV 😉

  • Fenyvesi Péter

    2012. május 9. szerda - 17:57

    #84124

    sby f. j.: Póder Istvánné:
    Egyetértek, körbe kell csomagolni a házat, a kőzetgyapot tényleg megfontolandó, de a magas ára miatt kevesen választják homlokzatra. A dryvittal alig van gond, ha szakszerűen csinálják. (Anno, se indítósín, se élvédő nem volt, meg csak 5 pamacs tartja, még sincs gondom vele nekem sem, 25 éve)
    Legalább ennyire fontos a jó minőségű ablak (külső nyílászárók) is, lehetőleg 3 rtg-ű. (minél alacsonyabb Uw érték)

  • Imre

    2013. október 28. hétfő - 21:24

    #87144

    Tisztelt Építész Hölgyek és Urak!

    Állítólag 1990-re elkészült, anno az OTP által finanszírozott “betonyp” típúsú sorházzal kapcsolatban érdeklődnék az Istenhegyi út 54/b-c-ből. Kérem Önöket, hogy akinek mond ez így valamit (állítólag ez volt anno Budapesten az első “lakópark”), illetve hajlandó lenne a helyszínen megtekinteni a házat, az az alábbi emailcímen keressen meg: drkasaimre@gmail.com. Előre is köszönöm segítőkész együttműködésüket!

    Üdvözlettel:

    Imre

  • Haász-Géber Zsuzsanna

    2014. április 15. kedd - 15:38

    #87955

    Tisztelt Koós Miklós!

    Egy 80′-as években épült MULTI 160 típusú cseh faház (könnyűszerkezetes,betonyp-technológiával épült)vásárlásával kapcsolatban szeretném a segítségét kérni. Az ingatlan a Fejér megyei Csákváron található, annak elhelyezkedése, a lakóhelyiségek elrendezése tetszene, azonban a technológiáról nagyon kevés információ áll rendelkezésünkre. Mivel azonban az ingatlan megvásárlása komoly és hosszú távú döntést jelent, ezért a vásárlás előtt mindenképpen szeretnénk szakember véleményét kérni a technológia (s maga az épület)megbízhatósága, időtállósága, értékállósága, valamint a kockázatok, előnyök és hátrányok tekintetében.
    Válaszát a zsuzsigeber@freemail.hu címre megköszönve maradok tisztelettel:
    Haász-Géber Zsuzsanna

  • Paulenka Ákos

    2014. május 14. szerda - 16:51

    #88345

    Tisztelt Építész Hölgyek és Urak!

    Egy 80′-as években épült könnyűszerkezetes (fa vázas) házat néztem meg vásárlás céljából. Sajnos műszaki, technikai paramétereket az eladó nem tudott mondani, mutatni, mivel a házat nem ő építette, ő is csak vásárolta. Egyetlen információ, hogy a külső homlokzat elmondása szerint cemenyp lapból készült. Ilyen építőanyagot nem találtam, gondolom rosszul tudta és betonyp a fal elem. A ház egyébként 7,5m*12m alapterületű. Ha megvásárolom, akkor az összes belső falat (melyek szerintem csak válaszfalak és nem teherhordók) szeretném mozgatni/megszünteti, valamint a tetőtérben is szeretném a padlót újra rakni. Mivel az ingatlan megvásárlása számomra is komoly és hosszú távú döntést jelent, ezért a vásárlás előtt mindenképpen szeretnénk szakember véleményét kérni a technológia (s maga az épület)megbízhatósága, időtállósága, értékállósága, valamint a kockázatok, előnyök és hátrányok tekintetében.
    Ami mindenképpen kérdéses, számomra:
    – A külső falazat mennyire hőszigetelő, felveheti-e a versenyt a mai könnyűszerkezetes technológiákkal?
    – A külső falazatra szükséges-e és lehetséges-e hőszigetelő vakolat felvitele?
    – Ennél a korai építésnél létezett-e a párazáró fólia használata?
    – Milyen tetőszigetelés kell, hogy legyen az ingatlannak?
    – Milyen kockázatokat jelenthet, ha a válaszfalakat eltávolítom, elképzelhető-e, hogy a fa födémmel rendelkező legalább 7,5 m távolságú gerendák nem szakadnak le? Szükséges lehet-e oszlopokkal megtámasztani?
    – A tetőtéri padlózatot meg tudom-e úgy csinálni, hogy a lépéseknél ne nyikorogjon a padló?
    – Milyen szakembert tudok esetleg a helyszínre is meghívni, a fentiek tisztázása miatt?
    – Esetleg mennyit érhet egy 140nm lakóterületű vidéke ingatlan amely ilyen technológiával épült?

    Előre is köszönöm a lehetséges segítséget és kérem, hogy a válaszokat az akosp@t-email.hu email címre küldjék.

    Tisztelettel:
    Paulenka Ákos

  • Paulenka Ákos

    2014. május 15. csütörtök - 08:10

    #88385

    Koós Miklós:
    Tisztelt Miklós,
    A ház külső homlokzata 120-125cm széles panelekből áll össze, külső léc hézagtakaróval, belül pedig műanyag és fa lambériával, valamint a fürdőszobában csempével. Mivel még nem építkeztem és viszonylag fiatal vagyok, nem ismerem ezeket a technológiákat. Mennyire lehet ez még időtálló? Ha megveszem a házat tervezem, hogy kívül még hőszígetelm, valamint belül gipszkartonozom. Ekkor lehet/kell belülre pára záró fóliát raknom, vagy esetleg ennél a technológiánál nem fontos? A födém zavar még nagyon, hogy nyikorog és mozog, ez javítható és teljesen megszüntethető?
    Mit gondol milyen szakembert keressek, ingatlanforgalmi szakértőt, energetikust, vagy statikust, tudna esetleg javasolni valakit Heves Megyében?
    Elnézést a sok kérdés miatt.
    Üdv,
    Paulenka Ákos

  • Paulenka Ákos

    2014. május 16. péntek - 10:47

    #88483

    Koós Miklós:
    Tisztelt Miklós,
    Milyen tulajdonsága miatt nem javasolja a használatát? Talán nem megfelelő a stabilitás, vagy a hőszigetelés? Esetleg tartalmaz nem megfelelő, káros anyagot a panel?
    Ha kívül dryvit réteget, belül meg gipszkarton borítást kap, akkor senki meg nem állapítja, hogy ténylegesen miből is van, vagy tévedek. Elnézést nem építkeztem soha, illetve ez lehet a második ingatlan vásárlásom. Az első lakás tulajdonom 5 éve épült és téglából van, de ez is kívülről szigetelt, úgyhogy a külső falak 45-50cm vastagok, a mai napig mozog az épület, hajszálrepedések jelennek meg a plafonon, stb.
    Üdv,
    Paulenka Ákos

  • Pálfiné Pummer Réka

    2014. augusztus 23. szombat - 15:37

    #92033

    Tisztelt Koós úr!
    Szeretném kikérni a véleményét, egy 115nm egyszintes Falco típusú házzal kapcsolatosan, amit meg szeretnénk vásárolni. 1994-ben épült, de bizonytalanok vagyunk az élettartamával, minőségével kapcsolatosan. A fal és mennyezet találkozásánál néhány helyen penészfoltok vannak, de beázást sehol nem láttunk, a tető állapota hibátlan. Lehet, hogy csak a rossz szellőzés, hőhíd miatt penészes? Milyen meglepetések érhetnek bennünket egy 20 éves készházban?

  • Pálfiné Pummer Réka

    2014. augusztus 23. szombat - 17:46

    #92037

    Köszönöm gyors válaszát!

  • Horváth Máté

    2017. október 10. kedd - 12:39

    #116584

    Tisztelt Koós Miklós!

    Meglátását, véleményét kérném a cseh multi 160 ck típusú házzal kapcsoltban.
    A kiszemelt házat építéskor dupla hőszigeteléssel kérték és központi fűtést is kialakítottak benne.
    Mit gondol alkalmas lehet egy ilyen épület életvitelszerű, mindennapos, egész éves használatra, vagy kialakítása miatt ez járhatatlan út? Vásárlás előtt milyen pontokon kellene tüzetesebben átvizsgálni?
    Illetve Ön szerint hol tudok további információhoz jutni az adott háztípussal kapcsolatban?
    Köszönöm

    Üdvözlettel: Horváth Máté

  • Péchy Lóránt

    2017. december 6. szerda - 15:33

    #116831

    Tisztelt Koós Miklós!

    Információt szeretnék kérni Betonyp házzal kapcsolatban. Mi egy ilyen házban lakunk ráckevei és 1994 ben épült.
    Tetőtér nincs beépítve de 16 cm szigetelés van a padláson. a ház körbe 10 cm es polisztirollal van szigeteve, lábazat is.
    Kérdésem lenne, hogy a betonyp lapokat mivel ragaszották a cementen kívűl? Tehát van valami tüdőre vonatkozó hatása?
    A mi házunk sík pala tetővel készült ezt szeretnénk lecserélni, Mit bír el a tető? Cserép az már nehéz? Vagy felesleges is?
    Mi a várható élett tartam ezeknek a házaknak. Nem vizesedik, nem ázik viszont, vajon meddig bírják a plafonon levő lapok?
    A ház mozog sajnos az illesztéseket még a mai glett anyagokkal sem lehet eltakarni folyamatosan repedeznek.

    Üdvözlettel

    Lóránt

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

SZAKMA
Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.5. Nemzeti Mintaterv katalógus

2015. szeptemberében jelent meg az építésügy átalakítását célzó 1567/2015. (IX. 4.) Korm. határozat, amely jelentős részben előrevetítette azokat a jogszabály változásokat, amikre 2016 során annyira rácsodálkoztunk. E sorozat keretében a 2015-ös építészetpolitikai elképzeléseket vetjük össze a ténylegesen megjelent jogszabályokkal illetve az ezek nyomán kialakult gyakorlattal.      1./ A lakossági építkezések bürokráciacsökkentése 1.5. A lakossági építkezések […]

Mi valósult meg a építészetpolitikából? | 1.5. Nemzeti Mintaterv katalógus
2017. január 16. hétfő
SAJÁT
Kétlakásos családi ház Pécs-Gyükésen

Pécs magaslati területén egy üres telekre készült az alábbi kétlakásos családi ház terve. A terep igen erősen emelkedik, az utca amihez csatlakozik nagyon keskeny, ezért a telek alsó 5 m-es sávja kisajátításra vár, beépítésnél nem lehet figyelembe venni (ez a sraffozott terület a helyszínrajzon). A helyi előírások szerint ide csak max. 300 m2 összes nettó […]

Kétlakásos családi ház Pécs-Gyükésen
2016. augusztus 17. szerda

feliratkozás a koos.hu hírlevelére

legfontosabb jogszabályok

minden fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább