Regisztráció/Belépés

további cikkek

Koós Miklós
2010. április 9. péntek

Mit várhatunk az új kormánytól?

Joggal kérdezhetnék, hogy pont most, amikor kampánycsend van?

Nyugi, nem sértünk kampánycsendet. Nem érdekel a politika, pontosabban a politikai pártok, egész pontosan kizárólag annyiban érdekelnek, amennyiben van társadalmi hasznosságuk. Ha nincs nekik, tőlem mehetnek mind a levesbe! De legyünk ennél akár egy mikronnal is optimistábbak. Az általunk ismert és megszokott demokráciák motorjai a politikai pártok, ha tetszik, ha nem. Ha változásra várunk, tőlük várhatjuk. És várjuk…elég régóta.

K. L. nem is olyan régen egy reggeli TV műsorban azt találta mondani – amikor neki szegezték a kérdést, hogy miből lesz pénz a változtatásokra – óriási tartalékok vannak, mondta, hiszen elég csak arra gondolni, hogy pl. el kellene törölni az állami beruházásokhoz kapcsolódó jogszabály által kötelezően elvégzendő tervellenőrzést, amivel helyből cca. 40 milliárdot lehetne megspórolni! Példának a debreceni villamostendert hozta fel, ahol csak ez az ellenőrzés cca. 240 millió Ft! Másik felvetése pedig az volt, hogy meg kell változtatni a különféle tűzvédelmi előírásokat, mert közülük jó pár felesleges és csak ezzel újabb 10 milliárdokat lehetne megtakarítani! Tartok tőle, ez a megtakarítások nem az építőipar megújulását, mint inkább a költségvetés hiányainak fedezetéül szolgálnának. De talán nem is ez a legfontosabb, hanem hogy hozzá lehet, hozzá kell nyúlni bizonyos rendszerekhez, persze nem azért hogy másra forrást lehessen biztosítani, hanem mert az építőipar helyzete siralmas!

Mint szakma, mit is várunk el egy új kormánytól, ha annak széles legitimációja és lehetősége lesz kedvére megreformálni a jelenlegi állapotokat?

 Az építőipar cca. 2x nagyobb mértékben járul hozzá a GDP-hez, mint a mezőgazdaság, az ott foglalkoztatottak száma pedig sokszorosa, mégis huszon éve nincs saját minisztériuma, főosztályként csapódik egyik minisztériumtól a másikig. Amióta nincs ÉVM, azóta tartoztunk mi már szinte minden minisztériumhoz, olyan “egzotikus” vezetőnk is volt, mint pl. dr. T.J. Az ágazat nagysága, presztizse, a megtermelt javak és a jogszabályok bonyolultsága már igen régóta önálló minisztériumért kiált!

 A korrupció. A mindent átszövő korrupció senkinek sem jó, ezt már számos közgazdász kifejtette, de a megszokás, a belénk ivódott mechanizmusok nem eresztik. Ha valahol, akkor ez az ágazat szenved tőle a leginkább. A jogszabályok még csak csak vannak ennek a megállítására, de igazi erős elhatározás a betartatására nem látható, márpedig nem véletlenül mondják azt, hogy minden jogszabály annyit ér, amennyit betartanak belőle!

 A korrupcióhoz persze számos más terület is szorosan kötődik, ilyen a feketegazdaság, amelyet az egész társadalom valamiféle bocsánatos bűnnek gondol, pedig egy kifehérített gazdaság 1000 milliárdokat tudna megtakarítani és költeni olyasminek a kiváltására, ami mindannyiunkat nadrágszíjmeghúzásra ösztökél. A saját magunk ellenségei vagyunk, azt hisszük, ha jól becsapjuk az államot, akkor jobb lesz. Ezzel a kádár korszakból örökölt rossz beidegződéssel végre egy államapparátusnak is szembe kell nézni és mindent megtenni a felszámolásáért.

 Mindjárt hozzá kell tenni, hogy feketegazdaságon túl a közbeszerzés is az a terület, amiről már a mostani kormányzat is kénytelen volt elismerni, hogy nem jó és jelentős többletköltséggel jár, márpedig az állam egyébként is híján van felesleges pénzeszközöknek. A teljes közbeszerzési törvény úgy ahogy van használhatatlan és kizárólag a kiskapuk kihasználására használható.

 Építőipart sújtó terület a körbetartozások kérdése is (ami mellesleg ezer szállal kapcsolódik a korrupcióhoz is) hiszen abszurd dolog az, hogy egy fővállalkozó 50-100 milliárdos munkákért felveszi az államtól a fővállalkozói díját, miközben az alvállalkozóit nem fizeti ki, azok meg csődbe mennek. Persze a körbetartozásokért sok esetben maga az állam a felelős, mert nem fizet időben és ebből elindul egy végeláthatatlan láncreakció. Ez egy olyan visszás helyzet, amin azonnal és hatékonyan változtatni kell!

 Részben a rendszerváltozás utáni kényszervállalkozásokkal, részben pedig a fentiekben említett gondokkal magyarázható az a hihetetlen sok lépcsős alvállalkozói rendszer, ami a körbetartozások egy részérét is felelős. A sok lépcső nyilvánvalóan azért alakult ki, mert sokan munka nélkül akarnak jövedelemhez jutni és olyan ál-vállakozásokat működtetnek, amik csak arra jók, hogy megszerezzenek egy megbízást, de elvégezni már nem képesek, lévén se munkaerejük, se eszközük (sőt sok esetben szakmai tapasztalatuk) sincsen. Ők egy felesleges láncszemmé válnak egy egyre átláthatatlanabb alvállalkozói piramisban. Magyarországon 90 ezer építőipari vállalkozást tartanak nyilván, miközben a hasonló nagyságú Ausztriában mindössze 15 ezret! 6 szoros a különbség. Persze tudható, hogy a mindenáron való vállalkozást a rendszerváltást követő munkanélküliség is gerjesztette, no meg a szabad vállalkozás iránti vágy, de az állam sajnos nem adott hozzá segítséget, mankót. Mindenkinek az lenne az érdeke, hogy ezen hajdani kényszervállalkozók jelentős része ismét (megbecsült) alkalmazotti státusba kerüljenek, mert tőke, eszköz híján bukásra vannak ítélve.

Látható volt a mezőgazdaságban is, hogy a kedvezményes hitelek miatt tömegével vették a 10-40 hektáron gazdálkodó “farmerek” a 15-25 milliós traktorokat, pedig tudniuk kellett volna azt az alapvető közgazdasági tényt, hogy ezek a gépek 200-500 hektáros területre lettek kifejlesztve, ergo egy kis területen gazdálkodó  gazda kizárólag ráfizetésesen tudja csak használni.

 Jogharmonizáció. Az EU-hoz való csatlakozás eufóriájában kevesen gondolták volna, hogy mennyire át fogja változtatni a jogrendszerünket a nagy egészhez való hasonulás kötelezettsége. A baj ott történt meg, hogy sok esetben olyan lelkesen történt mindez, hogy a fürdővízzel kiöntöttük a gyereket is. Ma ott tartunk, hogy bár fennen hangoztatjuk a fenntartható fejlődés fontosságát, mi több kizárólagosságát, de a jogrend mintha erről nem tudna.

Ha ön Kedves Olvasó pl. bontott címeres téglát szeretne a házára, azt a jelenlegi törvények szerint csak illegális módon teheti meg, mert ez manapság tiltott.

 A sor még hosszasan folytatható lenne, de tartok tőle már a fentiek is megoldhatatlannak látszanak. Ha majd évek múltán értékelnem kell a most kormányra kerülő kurzust, szakmabeliként a fentieket fogom elővenni és megnézni, mit sikerült ezekből megoldani, elvégezni?

Jó hétvégét mindenkinek!

Hozzászólások (3): megnézem / hozzászólok

  • Rezsnyák Péter építész

    2010. április 10. szombat - 09:50

    #70886

    Gratula az elemző, és szenvedélyektől mentes poszthoz. Bár elolvasása után minden nyugodtságom ellenére kezdtem szenvedélyes lenni….Nem is mesélek mást, mint hogy a közelmúltban történt megyei építészkamarai képzésen a kamara által megbízott jogász hölgy, a deresedő halántékú sokat tapasztalt kollégák és az építésfelügyelet egyébként fekészült munkatársa közösen spekuláltak a különböző szabályok alkalmazásának mikéntjéről. Nehezen lett konszenzus, és nem voltunk benne biztosak, hogy jól gonduljuk. Sem mi, akikre vonatkozott a törvény, és az sem, aki a végrehajtását ellenőrzi. Kicsit olyan érzésem volt, hogy én az építészet mellett tettem le a garast , több mint negyedszázada, szakközépíkolai felvételizőként, és most a jogi egyetem felvételi előkészítőjén ülök valami gonosz varázslat folytán.Az az érzésem, hogy ezeket a jogszabályokat nagyon jól képzett jogászok fabrikálják, akiknek még sok esetben az építőipari szaknyelv is gondot okoz.A végén oda lyukadunk ki, hogy a saját szakmánkról szóló rendeleteket nem tudjuk jogászi segítség nélkül értelmezni.Ebben én mindenképp várnék változást.Továbbá abban is, hogy kivitelező cég vezetőjekénz vért izzadunk azon, hogy próbáljunk balesetmentesen, biztonságosan, a kollégáinkra is tekintettel és legfőképpen szakszerűen dolgozni, addig emberek minden szabályt áthágva építenek magánszemélyként eladásra házakat, sorozatban. Perek sora követi őket, és tovább rontják a szakma hírét.Ennek ellenére bízom a jövőben, és “Isten áldja a tisztes ipart!”

  • vezér János

    2010. április 10. szombat - 14:20

    #71002

    Azt hiszem, hogy Pécs most igazán bizonyítja, milyen is egy állatorvosi ló! Ezt a hihetetlen szervezetlenséget, ezt a kapkodást, mindenbe belekezdést, mindent félbehagyva rendezetlenűl,úgy tűnik szakember gárda nélkül végzett tevékenységet/sok esetben munkának nem nevezhető!/ tanítani kéne!Jobb helyeken ezek a vállalkozók ki lennének golyózva a tisztességes társaságból és az életbe nem kapnának megbizatást! Igenis kell a terv ellenőrzés, a beruházás folyamatos ellenőrzése/munkavédelem, tűzvédelem!/ elszámoltatás! Ha olyan maradandót akarunk alkotni, mint eleink, akkor szigorítani kell, nem enyhíteni és ez nem járna létszám bővítéssel, csak nem az ablakból/gyógypillantásokkal!/ kellene a városházáról kinézni, hanem a munkaterületet járva a hibák esetén azonnal intézkedni! A határidőket betartani és betartatni! Félkész terveket nem elfogadni, helyszini művezetési lehetőségeket/elintézési módként!/ a minimálisra csökkenteni/pl. EXPO CENTER?!/Műszaki átvételkor a gondos gazda szemléletet érvényesíteni!Utólagos költségvitákat kizárni/Ha elvállalt valamit és nem kifogásolt a szerződésbe, akkor utólagos igény NINCS!/

  • Tibor

    2010. április 11. vasárnap - 19:52

    #71733

    Az egybeesés érdekes: http://hg.hu/cikk/epiteszet/9159-140-eves-lenne-a-kozmunkatanacs
    A közmunkatanács bizony számos területen adott sokat. Nem biztos, hogy a hagyományokkal, a múlttal annyi helyen kell szakítani, ezek a régi szervezetek azért számos ponton adtak megoldást.
    Az akkori főváros fejlődése messze túlmutat azon az agónián, amivel egy-egy projekt vagy elindul, vagy behal a politika dzsungelharcába keveredve.

    az, hogy a nemzetgazdaság egyik motorja nem rendelkezik a legmagasabb szintű képviselettel, az olyan, mint a Hófehérke meg a mostoha története: aki az értéket hordozza, az kerül hátrányba állandóan. De a remény él, és tán jön a királyfi…

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

KÖZÉLET
Választás 2018 | A koos.hu-n csak a házigazda politizálhat (4 évente)

4 éve, 2014-ben, ugyanígy az országgyűlési választások előtt írtam a következőket: A koos.hu építőipari témájú blog némi privát kiegészítéssel. Egy dolog nem jelent meg itt (és nem is fog a későbbiekben sem), az pedig a politika. Választás lesz hamarosan, most kivételt teszek, de ez megmarad szigorúan magánvéleménynek, ezért nem is lehet hozzászólni. Bocs mindenkitől! A […]

Választás 2018 | A koos.hu-n csak a házigazda politizálhat (4 évente)
2018. március 31. szombat
SZAKMA
Megfullad az építőipar a sok megbízástól vagy épp, hogy recesszióba zuhan?

évoszNem először fordul elő, hogy ugyanazon napon egyszerre több helyről is kapok helyzetértékelést az építőipar várható kilátásairól. És kezd megszokottá válni az is, hogy pont ellentétes a tartalmuk, ahogy az alábbi kettőnek is. Csak gratulálni tudok hozzá. Az egyiket az ÉVOSZ adta ki, a másikat valamilyen marketingtanácsadással foglalkozó kft. Ez utóbbit 300.000 Ft+áfáért lehet megvásárolni. […]

Megfullad az építőipar a sok megbízástól vagy épp, hogy recesszióba zuhan?
2017. december 8. péntek

feliratkozás a koos.hu hírlevelére

legfontosabb jogszabályok

minden fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább