Regisztráció/Belépés

további cikkek

Sariri-Baffia Enikő
2010. október 27. szerda

11+1 tipikus tévhit a passzívházakról

Passzívház. Manapság menő téma. A játszótér sarkában az öko-tudatos apukák  éppen úgy beszélnek erről a témáról, mint a komoly mérnökök a szakmai konferenciák szüneteiben. Szigetelésről, fenntarthatóságról és nulla forintos számlákról értekeznek. Ami közös bennük: nyitottak, érdeklődők, de van 11+1 dolog, amivel mindig összetalálkoznak.

 

Sariri – Baffia Enikőt kértük meg, mondja el mi az igazság a passzív házakkal kapcsolatban.  A magyar származású mérnöknő a németországi Darmstadt városában található Passzívház Intézet egyik passzívház-minősítési joggal is rendelkező szakértője.

  1. Tévhit: Tilos ablakot nyitni – klausztrofóbiás érzésünk lesz a házban
    Tény: Éppen ellenkezőleg. Egy passzívházban van – és szükséges is-, hogy legyen nyitható ablak, mivel ezt nyáron használják leginkább az éjszakai hűs levegő befogására. Télen lehet, de nem szükséges ablakot nyitni, mivel éjjel- nappal a levegő friss marad. Ha ablakot nyitunk, a kiáramló levegő nem megy át a hőcserélőn, ezért fizetnünk kell a hőveszteségért. Ez minden passzívház-épület esetében igaz, mert a hővisszanyerős szellőztető berendezés az épületgépészet része.
  2. Tévhit: Az építkezés aránytalanul drága, nagyon rossz a megtérülése. Tény: Éppen ellenkezőleg: a többletköltség alacsony, ha intelligens építési és célszerű építészeti megoldásokat alkalmazunk, amelyet bizonyítanak a már megvalósult magyarországi passzívházak. A Passzívház Nyílt Nap során az érdeklődők személyesen találkozhatnak az építtetőkkel, a felmerült költségekről információt kapnak.
  3. Tévhit: Ha hidegnek érzem a lakást, nem tudok befűteni.
    Tény: Éppen ellenkezőleg: Minden passzívházban van fűtés, ha minimális mértékben is. A közép-európában megszokott klímában – kint 0 °C alatt van a hőmérséklet – nem elegendő az ablakokon besugárzó napfény, vagy az épületben felszabaduló belső hő az épület belső hőmérsékletének fenntartásához. A hőmérséklet rendkívül lassan ingadozik a nap folyamán a passzívházban. (Előfordulhat, hogy a passzívház – a kinti hideg időjárás ellenére – egy teljes nap leforgása alatt csupán 0,5 °C-ot hűl – miközben nem is fűtik.) Ami biztos: egy passzívházban nem lehet megfagyni, mert soha nem hűl fagypont alá a hőmérséklet.
  4. Tévhit: A vastag szigetelés és az egyéb komponensek előállítása több energiába kerül, mint amit a használata során meg lehetne velük takaritani. Tény: Éppen ellenkezőleg: A passzívházak összes alkotóeleme hosszú élettartamú,  ezalatt  megtakarítják az előállításukhoz szükséges energia többszörösét. Az épület szerkezetét a vastag szigetelés védi az időjárás viszontagságaitól, így az hosszabb élettartamú, és ezáltal értéktartóbb.
  5. Tévhit: A passzívház kialakítása annyiba kerül, hogy ezt az ingatlanpiacon nem lehet egy eladás során visszakapni.
    Tény: Éppen ellenkezőleg: Ez egyre inkább az olcsó módon felujított épületekre igaz. Az ingatlanvásárlók egyre inkább keresik az alacsony energiafogyasztású ingatlanokat és mellőzik az energiafaló társaikat. Ezért ez utóbbiak értéke csökken, míg a takarékos házaké nő. Ez a tendencia Nyugat-Európában már egyértelműen megfigyelhető. Mellesleg egy passzívház már ma megfelel annak az épületenergetikai színvonalnak, ami Európában csak 2020-tól lesz kötelező. Aki ma így épít, az értéktartó épületbe fektet be.
  6. Tévhit: A passzívház komponenseit csak külfölről lehet drága pénzen beszerezni.
    Tény: Ez jelenleg részben igaz. A magyar piacon a külföldi termékeket sok éve forgalmazzák, beváltak, ismerik őket. A magyar cégek számára előnyös lehet a hasonló termékek fejlesztése. Sőt ez a tevékenység hazai érték- és munkahelyteremtő folyamatot eredményezhet: a külföldről érkező energiaellátás helyett hazai értékbe – helyi anyagokból előállított ingatlanba – fektetünk, amely évtizedekig jelentős pénzforrásokat tart idehaza.
  7. Tévhit: A szigetelésbe nem lehet egy csavart becsavarni, az egerek megrágják.
    Tény: A rágcsálók ellen – amelyek kb. 50 cm mélységig jelentenek gondot! – erős, a talajba helyezett fóliával lehet hatásosan védekezni. Kisebb és nagyobb terhek rögzítésére is meg van a megoldás, például egy spirál formájú tipli, mellyel lámpák, levélszekrények rögzíthetők. Szinte nincs is olyan tárgy, amit ne lehetne a szigetelésen keresztül hőhídmentesen rögzíteni. Azonban ez előrelátó tervezést igényel – épp emiatt fontos, hogy a megfelelő minősítésekkel rendelkező mérnökök szakértelmét vegyük igénybe passzívházunk tervezése során.
  8. Tévhit: A passzívház egy bonyolult „High-Tech” ház, amelyet a laikus úgysem tud megfelelően kezelni, ezért nem tudja elérni a megcélzott energiatakarékossági szintet.
    Tény: Éppen ellenkezőleg: A passzívház egy nagyon jóindulatú, könnyen kezelhető ház. Nem igényli bonyolult gépészeti megoldásokat beépítését. A passzív házban alkalmazott komfort szellőzés kevesebb gombbal jár, mint egy televízió. Az egyetlen karbantartási feladat a szűrőcsere , amelyet a tulajdonos – a porszívó szűrőjéhez hasonlóan – maga is elvégezhet, évente 2-3 alkalommal.
  9. Tévhit: A szellőztető berendezés csővezetékei a baktériumok melegágyai, a készülék zajos és huzatos.
    Tény: Pont ellenkezőleg: A friss szellőzőlevegővel működő berendezések nem hasonlíthatóak a kevert levegős klímaberendezésekhez. Mikroorganizmusok csak a rosszul gondozott klímaberendezésekben telepedhetnek meg, (ahol a pára lecsapódik). A passzívházban alkalmazott szellőztető berendezésben a friss levegő nem keveredik az elhasználttal, a külső levegő egy kiváló szűrőn keresztül pormentesen érkezik az épületbe. A készülékek csöndesek, a kevés zaj kiszűrésére hangtompítókat alkalmaznak. A levegő a helységbe a mennyezet alatt csak a feltétlenül szükséges mennyiségben, kis sebességgel érkezik, így a légáram kis mértékben – max. 1-2 m távolságban – érezhető, azon túl egyáltalán nem. Az érdeklődők legegyszerűbben úgy győződhetnek meg az ilyen épületek előnyeiről, ha a Passzívház Nyílt Nap keretében ellátogatnak személyesen egy lakott passzívházba és megkérdezik a tulajdonost a tapasztalatokról.
  10. Tévhit: Ha kimarad az áram, vagy elromlik a szellőztető berendezés, megfulladunk a házban.Tény: A szellőztető berendezéseket eleve hosszú élettartamra tervezik. Ha elromlanak, gond nélkül javíthatóak, mivel minimális és egyszerű technikával rendelkeznek. E módszer mellett természetesen alkalmazható az ablakon keresztül szellőztetés is. A fűtés – légfűtés hiányában – a belső hőforrások segítségével megoldható: pld. süteményt sütni, lámpákat gyújtani, stb. A fűtéshez – áram híján- gáztartályról működő fűtőláng is alkalmazható, a szkeptikusok és az otthonos hangulatot kedvelők pedig már eleve úgy terveznek, hogy fával tüzelő, külső levegővel üzemelő, légtömör kandallót építenek be. Azonban az áram hiányában fellépő probléma a passzív házban kismértékű, amely, elég valószinűtlen feltételezés.
  11. Tévhit: A passzívházak rondák, kocka formájúak.
    Tény: Passzívházakat bármilyen épitészeti stílusban meg lehet valósítani, mivel nem a formája, hanem a minősége adott. Ennek elérése azonban a különböző formákkal és tájolással különböző módszereket és befektetést igényel. Ezért építik őket lehetőleg dél felé nagy ablakfelülettel, kompakt épületformával. Azonban ennek ellenkezőjére is akad bőven példa. A tényői második minősített hazai passzívházról senki meg nem mondja kívülről, hogy milyen különleges épületről van szó. A www.passivhausprojekte.de című oldalon található egy adatbázis, melyben megépült házak százait dokumentálták. Ezek között nagyon sokféle ház található, a tervezők fantáziájának megfelelően.

11+1 Tévhit: A vastag szigetelés alatt a fal nem tud lélegezni, bepenészedik

Tény: Pont ellenkezőleg: A vastag szigetelés alatt a fal szinte ugyanolyan meleg, mint az épületben található belső levegő, ezért szinte kizárt páralecsapódas. Az alkalmazott falszerkezetek a párát áteresztik, vagy a párazáró rétegek azt az épületen belül tartják. A pára eltávolításáról a szellőzés gondoskodik. (Ez minden épületre jellemző.) A szerkezeten keresztül távozó pára mennyisége bármilyen épület esetén elenyésző. Légcsere legfeljebb a fúgákon és lyukakon keresztül történhet, ami sok esetben a szerkezetben történő páralecsapódáshoz, nedvesedéshez, penészhez vezethet. Rosszul szigetelt szerkezetek a belső oldalukon hidegek, ezért a pára előszeretettel lecsapódik és penész képződik rajtuk. Mindezen problémák a passzívházak kiváló épületburka miatt kizártak, és inkább sok meglévő, vagy gondatlanul felújított épületre jellemzők.

Gyakori, hogy a passzívházban lakókat holmi különc, öko-őrült embereknek tartják, akiknek a házai a kívülállók számára elérhetetlenek, megközelíthetetlenek. E tévhitek ellen az egész világon, minden évben megrendezik a Nemzetközi Passzívház nyílt napot. Ezen a napon a passzív házak tulajdonosai megmutatják a házukba érkezőknek a passzívház előnyeit, és személyes tapasztalataikat megosztják az érdeklődőkkel.

Magyarországon jelenleg 5, hivatalosan minősített passzívház található. (Listájuk itt >> ) http://www.passzivhazak.info.hu/

Minősítés alatt további 3-4, és nem minősített 4 passzív ház mutatkozik be.

A Nemzetközi Passzív ház nyílt napon, vagyis 2010. november 12-13-14-én minden ház tárt kapukkal várja az érdeklődőket!

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy Feist úrnak, a Passzívházak megalkotójának igaza van:

Energiakonzum helyett értékteremtésbe kell befektetünk. Ez nem elsősorban anyagi megterhelést, hanem inkább kreativitást és intelligens megoldásokat igényel. A passzívház ezen gondolat tárgyiasulása. Bemutatja, hogy nem csak rezsiköltséget takarít meg, hanem felhasználóbarát és komfortos is egyben. A magas energiaáramlás által okozott problémák eleve fel sem lépnek. Ez pedig nem csak a környezetnek és a népgazdaságnak éri meg, hanem az egyénnek is, mivel gazdaságos és meg is térül. A magas kockázatú, álom-megtérülést ígérő spekuláció helyett csakis a fenntarthatóságra való összpontosítás vezethet egy ökológiai és gazdasági szempontból fenntartható fejlődéshez.“

Prof. Dr. Wolfgang Feist, a darmstadti Passivhaus Institut vezetője, insbrucki Egyetem, épületfizikai tanszék – Drezda, 14. Nemzetközi Passzívház Konferencia, 2010. május 29.

Ön építene magának passzívházat?

Eredmények

Loading ... Loading ...

Hozzászólások (13): megnézem / hozzászólok

  • grin

    2010. október 28. csütörtök - 01:55

    #76741

    Viszont ha valami gép elromlik, a gatyád rámegy. Említetted a szellőzőt, nos, ha pl. kipurcan benne egy venti elektronikája (nem szokott, de ha mégis), akkor annyiba kerül, mint egy új készülék, és ez sokszázezres tétel. Szintén a szellőzőnél jegyezném meg, hogy az “évente 3 szűrőcsere” akkor igaz, ha amúgy kint tiszta a levegő. Nekem durván 1 hónap alatt szénfekete lett. (Mondjuk kimegyek vele és leporolom, de elvileg mosni is lehet.)

    Amúgy az is vicces jelenség, hogy amikor a szomszéd begyújtja a nedves fatüzelésű kandallóját, akkor a ház progresszíven telemegy füsttel. 😉 Persze ki is megy, egy idő után.

    De mondjuk ezek egyike sem a passzivitáshoz fűződik, az én házam nem passzív, csak A+ (vagy A++ attól függően, mennyire vagyok jóindulatú a hőhídszámításhoz). De semmi esetre sem légtömör, stb.

  • TÜKE

    2010. október 28. csütörtök - 05:05

    #76742

    Elnézést !- nem kötekedésként írom!
    Szívesen olvasgatok a passzív házakról is, függetlenül attól, hogy életkorom miatt nem valószínű, hogy részem lesz benne. ( nyugdíjas)
    Csak kis pontosítás : azért olyan nincs, hogy ” 0 Ft-os számla!” – (Pécset ismerem csak) – gáz,víz és villany esetében van/létezik az az “alapdíj” – amit mindenképpen fizetni kell! Naiv gondolatom : el tudnám képzelni, hogy pl. egy passzívház tulajdonos, valamivel kevesebb építmény(+ garázs) adót fizessen ! – és bizonyára lenne/lehetne még jó pár megoldás arra, hogy ösztönző legyen a p.ház építése.
    ******************************************************
    Re1 grin – nem panasz!- tényközlés ! – és akkor képzeld el, amikor a vegyes tüzelésű kazánban (szomszédok) az “egyebeket” égetik ! (papírdobozok,azok hungarocell(?) bélésanyaga… és ne soroljam.) Vagy “kilószámra” érkező ingyenes reklámújságok. Persze, általában hajnalban és késő este… mintha akkor nem lenne ugyanannyira káros ?- na, ne bonyolítsam!

  • Miért nem szeretjük a passzívházat?

    2010. október 28. csütörtök - 10:58

    #76749

    […] Ezt azért is tartom fontosnak megjegyezni, mert a passzívházat elutasítók, de legalábbis távolságtartással szemlélők számára pont ez az egyik, ha nem az egyetlen szakmai érv  a passzívházak elutasításában. A “lélegeztetőgép” és a hasonló tévhitek nagyrészt tájékozatlanságból eredeznek, már ezért is volt jó, hogy Sariri-Baffia Enikő volt olyan kedves és összeszedte ezeket. […]

  • Rezsnyák Péter építész

    2010. október 28. csütörtök - 19:54

    #76756

    grin: A felvetés jogos. De ha a tűzhöz így állt volna az ősember.
    Egy képzelt párbeszéd:
    ŐsBéla:Figyelj, hagyjuk ezt a tűz dolgot, mert igaz, hogy finomabb a kaja, melegebb is van, de kormoz, és eddig is megvoltunk nélküle…Arról nem is beszélve, hogy fel kell találni a gyufát majd, a tűzoltóautót, sőt a tűzjelzőt is..
    ŐsGéza:-Igazad van, hagyjuk a francba.

  • Kardos Ferenc

    2010. október 28. csütörtök - 23:48

    #76758

    Szerencsére már van olyan számla, hogy nulla Ft. Sőt, ha napelemes rendszerrel többletet termelek, akkor a többletenergiát 85%-os áron átveszi az áramszolgáltató. Akár megtermelhetem a vízfogyasztásomat lefedő összeget is.
    Tehát kivitelezhető a zéró energiafogyasztású ház Magyarországon is.
    Nem állítom, hogy ez bárki számára elérhetően olcsó, de most nem ez volt a kérdéses.

  • Kálmán László

    2010. október 29. péntek - 10:08

    #76771

    Kedves Feri, sokáig ne bízzál abban, hogy működni a fog a nullszaldós elszámolás, sőt a 85%-os ár is idei-óráig való, miért érné meg az áramszolgáltatónak lemondani a haszonról?

  • aa

    2010. október 29. péntek - 23:36

    #76788

    Kálmán László:

    Addig működhet, amíg az állam azt akarja és kevés ember termel vissza a hálózatba. Ha túl sokan termelnének vissza, akkor nincs aki elfogyassza az energiát.
    Másrészt ezzel a többi áramfelhasználó tmogatja azokat, akiknek van pénzük napelemes rendszerre (mert a 85%-os ár is jóval magasabb, mint amennyiért az erőművek termelnek).

    “# Tévhit: A passzívház kialakítása annyiba kerül, hogy ezt az ingatlanpiacon nem lehet egy eladás során visszakapni.
    Tény: Éppen ellenkezőleg: Ez ”
    Ez sajnos nincs így. Ha a piac megfizetné a passzívházakat, akkor az eladásra épített újépítésű házakon nem 5-10 centi szigetelés lenne.

    Az említett szellőzőgépek meg szvsz jelentősen túlárazottak, hiszen a szerző szerint is “minimális és egyszerű technikával rendelkeznek.”

  • aa

    2010. október 29. péntek - 23:38

    #76789

    A megtérülésnél meg a legfontosabb a kamatszint. Más ha valaki kap Németországban 4%-os kamatra hitelt, mintha 10%-ra kapja mint nálunk.

  • Szabóbácsi

    2010. október 30. szombat - 14:08

    #76808

    A fűtésszámla egy valóban fontos rezsitényező, de nem minden. Jó észrevétel volt a javítás. Egy kazánszerelő meglátás alapján pl. a kondenzációs kazánnak addig van előnye, míg egyszer nem kell javítani. A hagyományoshoz képest az akkora összeg hogy elviszi az addigi megtakarítást. Szerintem fontos lenne egy megbízható szervíz háttérhálózat kialakítása, esetlegesen a hazai ipar bevonása az alkatrészellátásba és megfizethető szervízbe, hogy ne csak drága úri huncutságnak tűnjön.
    A fentiek mellett a további legnagyobb fogyasztók mint mosógép, hűtőszekrény, sütő, hasonlóan passzív volta sajnos még nem megoldott. A fokozott hőszigetelésű épületek szerintem a járható út rövidebb távon.
    Az energiapazarlásnak millió megoldása van ezenkívül (pl. életvitel), kár csak erre az egyre összpontosítani.

  • Jesu

    2010. október 30. szombat - 21:30

    #76818

    Szabóbácsi: meglátásod helyénvaló. Sokan isznak bort, miközben vizet prédikálnak. Ezért van az, hogy aki ebben gondolkodik, annak illene másban is igazodnia a dologhoz. Pl. a közlekedésben elhasznált energia hatalmas egy ház fogyasztásához képest, pláne PH-nál, szóval ha valaki begurul a Q7-el az udvarára, az több, mint szomorú, főleg, ha mellé áll anyuka is hasonlóval, no meg a gyerek… El kellene gondolkodni ezeken. Mindannyiunknak nagyobb a “lábnyoma”, mint amennyit megengedhetünk magunknak! És az emberek nem térnek észhez, csak ha rákényszerítik őket. (magas árakkal?)

    Viszont! A fokozott hőszigetelésű épület maximum csak meglévőknél jó irány, hiszen azokat irreális költséggel és megoldásokkal lehetne PH szintre “nyomni”.

    Újnál minek kellene beérni egy félmegoldással, ha lehetne jól is? (PH!)

  • TÜKE

    2010. december 8. szerda - 04:23

    #77953

    Gondolom az építészek olvassák (olvasták) de hátha a “laikusok” nem.
    http://www.epiteszforum.hu/node/17530

  • TÜKE

    2011. január 31. hétfő - 06:22

    #78463

    Elnézést kérek azért, mert ökoház témát nem nagyon találtam a blogban, ill. lehet, én vagyok az autodidakta.
    Hogy a Hét Nővér témától, hogy’ jutottam el eddig,- lényegtelen.
    Pár hete olvastam valahol egy cikket : Özönvízálló menedék – kb. címmel,- abban említődött egy honlap-és azt is megkerestem.
    Röviden: Ha a Google keresőbe beírja az érdeklődő azt, hogy Remistudio – akkor magyarul is olvasható. Oroszul írva ilyesmi : http://remistudio.ru/ Alekszendr Remizov építész honlapja – benne pl.
    http://remistudio.ru/pages/66.htm vagy http://remistudio.ru/pages/67.htm
    Pontatlanságért előre is elnézést !
    Megjegyzés : senkit nem kívánnék az ilyen javaslataimmal eltéríteni a blog aktualitásaitól! – mert pl. igen tetszett pl. a Pécsre tervezett “Egészségház” – terv és annak kritikája – de arról talán majd máskor !

  • Nyílt levél dr. Tóth Elek DLA kolléga úrnak!

    2012. február 8. szerda - 00:00

    #83324

    […] az alábbi összeállítást, mely a leggyakoribb tévhitekre megadja a szakszerű válaszokat:  http://koos.hu/2010/10/27/111-tipikus-tevhit-a-passzivhazakrol. Aki pedig tervezőként, szakmabeliként  részletes ismeretanyagra kíván szert tenni, annak […]

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TERV KRITIKA
Tervkritika 193 | modern egyszerűség falusi környezetben

Kedves Miklós! Még az év első felében találkoztunk, hogy egy Pest megyei családi ház tervezéséről egyeztessünk. Akkor nem Önt választottuk tervezőként, viszont most szeretnénk tervkritikára beküldeni az elkészült terveket. A kiviteli tervcsomag építészeti része közel végleges állapotban van, most a gépészeti/elektromos/statikai tervezésnél tartunk, ezeket januárban szeretnénk befejezni. Az építkezést ez év őszén szeretnénk megkezdeni. A […]

Tervkritika 193 | modern egyszerűség falusi környezetben
2018. január 24. szerda
SZAKMA
Passzívházak 2016 | Történtek jó dolgok is …

A Passzívházak 2016 sorozat eddigi írásaiban csupa rossz dolog került szóba, itt a végén kerüljenek szóba a jók is. A passzívházak Németországból kerültek hozzánk, közel 20 éves késéssel. A jelentőségük és különösen a hatásuk elvitathatatlan. Szélesebb körben való elterjedését, a szakmai közbeszédbe való bekerülését azonban nem a mérnök, szorosabban véve az építész társadalomnak köszönhetjük. Az építtetők […]

Passzívházak 2016 | Történtek jó dolgok is …
2016. december 8. csütörtök

feliratkozás a koos.hu hírlevelére

legfontosabb jogszabályok

minden fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább