Regisztráció/Belépés

további cikkek

Koós Miklós
2015. február 16. hétfő

Tervkritika 125 | beadás előtt

A tervkritikára egy beadásra szánt tervet kaptunk és mint ilyet úgy kell tekinteni, hogy részben az építtetők is véglegesnek gondolták az elképzeléseik megvalósulását, de a tervező is úgy vélte, elvégezte a feladatát.

Tisztelt Koós Úr!
 
Elkészült a házunk végleges alaprajza (talán egy-két kisebb módosítás lehetséges).
Mivel azt olvastam, hogy egy terv igazából csak akkor itélhető meg valójában, ha a megrendelő igényeit ill. elképzeléseit is ismerjük, ezért erről is írok néhány szót. A telek egy 610 nm-es sík  terület (18.5mX33m). Mivel az élő Tisza és a Holt-Tisza közt található a gáthoz közel ajánlott, cölöp alapozással.
Az utca front felől É-D tájolású és a helyi építési előírás szerint / oldalhatáros,  5m-es előkert, 4,5m-es oldalkert/. Jelenleg 2fős a család és 1 vagy 2 gyermeket tervezünk.
 
A ház legyen:  EGYSZERŰ, földszintes, téglából+szigetelés, cseréptetős, “A+” os, hőszivattyúval fűtött, (esetleg később napelem, napkollektor),
3szoba, (nappali+étkező+konyha), kétfürdő+wc, dupla garázs, háztartási/fűtő helység…
A hidegebb/rosszabb oldalra kerüljönek pl. garázs stb. (hótakarítás miatt is…)
Követelmény hogy lehetőleg tágas legyen a nappali+étkező+konyha és élhetőek a szobák, de egy legyen külön a többitől. (Az se baj ha rá lehet látni a kapura). Mind ez férjen bele a 150nm-be. 115nm+33nm dupla garázs.

Apró bizonytalanságok még vannak pl.: az utcára néző szoba ablak mérete a szüleim szerint kicsi (lőrés szerű), de kívülről igy harmonizál a bejárat melletti WC/fürdő ablakával, de ők 120X150-est javasolnak a 90X150-es helyett és a mellékhelységre pedig egy 60X 60-ast.
A garázsnál 2 db ajtó lett tervezve, szerintük az egyik (talán a külső) fölösleges  kiadás, inkább a háztartási/fűtő helység felé nyitnának egy belső ajtót.
A ház déli részén a tetőt érdemes lenne-e valamennyivel tovább engedni ami esetleg kiválthatná árnyékolás szempontjából pl a pergolát stb. ….
Itt is mint a ház többi részén is fontos az ÁR/érték…
Természetesen a nappali déli oldalára később egy (fedett?) terasz lessz tervezve.
1-2éven belül egy alsóépület is tervezünk a kert hátsó részére, a kerti bútoroknak, szerszámoknak.
 
Kérem, hogy ossza meg velünk a véleményét a tervvel kapcsolatosan, mielőtt még az beadásra kerülne. 

Tisztelt Koós Úr!

Két dolog lemaradt az előző levélből.
1.) A garázsra tervezhető-e bármilyen ablak? és hány darab? (oldalhatáros ház)  vagy ha nem akkor tárolóként szerepelhet a terven ez a helység? mert ekkor úgy tudom igen…
2.) A monolit födém jó megoldás a mi esetünkben? vagy mást javasolna? (a tetőtér nem lesz beépítve)
ui.: A gáz kontra levegő víz  hőszivattyú kérdésében tudna tanácsot adni vagy valakit javasolni.

Látszólag a feladat el volna végezve, az építtető látszólag nyugodt, hogy már csak tényleg apróságok vannak hátra bizonyos ablakok méretének meghatározása…stb.

Sajnos rossz hírrel kell kezdenem. A lakás központi helyisége, egyben a rejtett közlekedőt adó nappali teljességgel használhatatlan, annyira sötét lesz.  Ha ez elé még egy fedett terasz is  kerülne, nem sokkal lenne jobb a helyzet, mintha egyáltalán nem lenne ablaka.

Ez így nem fogadható el.

Ez olyan hiba, ami ablakméret változtatással, falak arrébb húzásával nem javítható, olyan rossz kiindulópont, amivel nem szabad foglalkozni és újra kell kezdeni az egész koncepciót kitalálni. A bizonytalanságot tovább növeli, hogy semmilyen bútor sincs feltüntetve, pedig egy lakás/helyiség használhatóságát a bútorozási lehetőségek bemutatásával lehet igazolni. Itt ez hiányzik. Talán nem véletlenül.

tervkritika-125-alaprajz

Ha rossz a kiindulás nincs sok értelme a többiről írni, hiszen minden abból következik, hogy középre helyeztük el a nappalit és minden más aköré kerül. Ha elkerül onnan a nappali, minden megmozdul és igencsak apróságnak fog tűnni, hogy kell-e a garázsra 3 db ajtó, a kapun kívül?

tervkritika-125-metszet

tervkritika-125-homlokzat-1 tervkritika-125-homlokzat-2

 

Összefoglalás | A sötét nappalira nincs mentség, se megoldás, ezért azt javaslom, hogy ne adják be engedélyeztetni, hanem keressenek egy lakás tervezésére alkalmasabb tervezőt.

Ha szívesen mutatná be másoknak is a készülő/elkészült lakását vagy a házát, vagy kíváncsi arra, hogy mások mit mondanak az Önnek tetsző házról, akkor küldje meg nekünk, mi bemutatjuk és persze véleményt is mondunk róla. Ha a ház nem az Öné, de kíváncsi mások mit gondolnak róla, azt is beküldheti. A diszkréció miatt mindezt megteheti természetesen anonim módon, legfeljebb a város (+kerület) megadásával.

… és Önnek mi a véleménye?

az Ön tervezője milyen hibákat követett el?

Eredmények

Loading ... Loading ...

 

Hozzászólások (21): megnézem / hozzászólok

  • Szakértő

    2015. február 16. hétfő - 13:21

    #102639

    szerintem ha van sötét nappali, akkor ez az.

  • bobo

    2015. február 16. hétfő - 20:55

    #102712

    Csak ámul és bámul az ember. Hirtelen nem is jutok szóhoz, annyi mindenre rá lehet csodálkozni.
    – az előszobából nyíló zuhanyzó: talán sugárszennyezett a környék, hogy rögtön fertőtleníthessék a belépőt?
    – a gardrób-kazán-garázs kapcsolat: tökéletes menekülő útvonal lebukás ellen, de más érelmét nem látom.
    – a ház közepén lévő, ablaktalan kamra: szerencsére nem tudta elég távol tenni a konyhától, de nem akarok ötleteket adni.
    – az “összes ajtót rakjuk a sarokba” fétis: a válasz a kérdésre, miért nincsenek a bútorok berajzolva.
    – egyáltalán az, hogy valaki le mer rajzolni egy garázst 4 ajtóval…

    Á, nem folytatom. Üdvözlöm a tervezőt, de ez tényleg egy sötét terv, minden értelemben.

  • Huszti István

    2015. február 16. hétfő - 22:50

    #102730

    Miklós!
    Szóval mire is jó a jogosultság? A házak kb. 70%-a ilyen tervek alapján épül.Nem jogosultság kell, hanem egyértelmű követelmény.

  • meregzsakk

    2015. február 17. kedd - 08:32

    #102799

    Ennyire sötét nappalit! Kedves Építtető! Neee! Gyűlölni fogod a házad, hogy délben is lámpát kell kapcsolnod a nappaliban, hogy könyvet olvass..

  • ger82

    2015. február 17. kedd - 15:59

    #102891

    Egy ideje úgy voltam, vele, hogy csak ha valami kimagaslóan jó vagy rossz akkor írok.

    hát most itt van az ideje írni: KATASZTRÓFA, KEZD EL ELÖLRŐL!!

  • Szabóbácsi

    2015. február 17. kedd - 16:54

    #102898

    Ha van egy csöpp esze, kidobja a kedves megrendelő ezt a tervet. Miklósnak igaza van. Annyira rossz hogy ezt így nem lehet változtatgatással kijavítani. Teljesen új terv kell világos, tiszta gondolatokkal. Kár ezt tovább ragozni. A tervkritikán megjelenő tervek túlnyomó többsége bűnrossz, de ez még azt az átlagot is alulmúlja. Nagyon sajnálatos hogy ilyen tervek még születnek. 🙁
    Konstruktív javaslat, érdemes végignézni a tervkritika korábbi terveit. Van bennük sok hasonló szituáció oldalhatárra és ezek közül pár egész kellemes megfogalmazásban.

  • Daidalos

    2015. február 18. szerda - 01:25

    #102959

    Ezt az alaprajzok nem építész találta ki.

  • Daidalos

    2015. február 18. szerda - 14:17

    #103048

    Azért fogalmaztam úgy, ahogy. Szemérmesen kezelt ügy ez az aláírás, elmosódó határok vannak a témában, nehéz lenne egyes munkák esetében éles vonalat húzni a megrendelői elképzelések és a tervezői beavatkozás között. Tényleg van olyan, hogy az építész tulajdonképpen csak korrektúrát végez, igazgat egy alapvetően jó megrendelői elképzelést, nyeseget egy már meglévő gyümölcsfát. Ha viszont jelen esetben jók a sejtéseim, ami itt történt, az már vitán felül a vállalhatatlan kategória.

  • portabase

    2015. február 19. csütörtök - 12:33

    #103143

    Érdekes, hogy nálunk is az volt a kritika, hogy sötét lesz a nappali, egész biztosan és egész évben.
    Ahhoz képest már egy ideje bent lakunk, de nem érezzük egyáltalán sötétnek, sőt kellemes világos, a vendégeink szerint is. 🙂

  • ger82

    2015. február 19. csütörtök - 14:58

    #103156

    portabase: melyik volt a ti tervetek? Egyébként meg ki mihez van szokva, ha te eddig is sötétbe éltél akkor most se tűnik fel, a barátaid meg nem fogják azt mondani, hogy de rohadt sötét van nálad 🙂

    Ez a ház sötét lesz, persze a tulaj látni fog! Nem úgy lesz sötét mint éjszaka.

    A vasúti sínek mellett lakók is azt mondják mindig, hogy már nem is hallják a vonatot meg fel se tűnik 🙂

  • Szabóbácsi

    2015. február 19. csütörtök - 18:48

    #103197

    Daidalos: ilyen metszetet azért amatőr csak nem rajzol. Ámbár jobb lett volna ha mégis.

  • portabase

    2015. február 20. péntek - 15:22

    #103375

    ger82: Ja, tényleg sötét, eddig fel se tűnt. 🙂 Én ilyen sötét vagyok, ezek szerint. 🙂

    De félre a tréfát, és az aktuális tervre koncentrálva, nem azt mondom, hogy nem lesz sötét ez a nappali. Csak, hogy számos hozzászólásban határozottan kijelentünk dolgokat, ami nem biztos, hogy úgy lesz, mert nem ismerjük pontosan a helyzetet, körülményeket, életvitelt stb.

    Engem a nappali központi elhelyezése zavar inkább, továbbá nem értem a garázs-gépészed-gardrób kapcsolatát, ami ráadásul a nappaliba nyílik stb.
    De ha az építtetőnek mindenre van magyarázata, hogy mit miért akar így és valóban mindent jól átgondolt, esetleg még a kritikák hatására, módosít rajta, akkor minden ok.

  • Daidalos

    2015. február 20. péntek - 23:45

    #103419

    Szabóbácsi: Igen, nyilván nem dilettáns rajzolta, de szerintem nem szakmabeli eszelte ki. Azt gondolom, ez egy építtetői koncepció, amolyan tili-toli, amit a Kolléga bepötyögött és aláírt.

  • Daidalos

    2015. február 21. szombat - 00:05

    #103424

    Nappalinál-étkezőnél azért illene az 1/5-ös benapozás, ez nagyon messze van attól.

  • Fenyvesi Péter

    2015. február 21. szombat - 15:33

    #103499

    portabase: A bevilágítóélek helyzete és a nappali távolsága, geometriája, valamint a tájolás alapján egzaktul megállapítható, hogy meglenne-e az előírt és kívánatos benapozottság. Nem ennyire szubjektív.

  • portabase

    2015. február 22. vasárnap - 10:03

    #103576

    Fenyvesi Péter: Természetesen igazad van a sötét nappalit illetően, egzaktul megállapítható.
    Nem erre vonatkozott a “határozottan kijelentünk dolgokat” megjegyzésem, inkább a szubjektív dolgokra.

  • bobo

    2015. február 22. vasárnap - 17:47

    #103599

    portabase: egy jó tervről általában egyből látszik, hogy egy folyamat végeredménye, ami a megrendelő igényeit a lehető legjobban kielégíti, ugyanakkor kellően formálja is az elképzelésüket. Ugyanígy egy rossz alaprajzról is könnyen megállapítható, ha az csupán szobák egymás mellé helyezése, tetővel felettük. A tervkritika pedig megpróbálja a két kategória közötti szakadékot minél jobban áthidalni, közelítve a rosszat a jóhoz. Ehhez néha határozottan ki kell jelenteni a dolgokat, másképp nem megy.

    Mert ha a terület adottságait és az építtető kívánságait veszik csak figyelembe, akkor a fenti elképzelés is egy jó megoldásnak számítana. Hisz pl. attól, hogy 3 ajtaja is van a garázsnak, az még tökéletesen használható. Más kérdés, hogy teljesen felesleges ebből 1-2.

  • Csenge

    2015. március 7. szombat - 17:31

    #105330

    Nekem “legjobban” a fürdő+2 háló kombó tetszik, ahol az ajtók összejöttek egy kis lyukba, hogy még véletlenül se tudják ezeket a helyiségeket rendesen megközelíteni.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

TERV KRITIKA
Tervkritika 189 | lehetetlen telken nem túl szerencsés beépítés

Tisztelt Koós Úr!  Családi házunkat háromgyermekes családnak terveztettük. Betonfödémes lesz, hogy később – ha esetleg szükség lesz rá – emeletet húzhassunk rá könnyedén. Ennek megfelelően úgy terveztettük a házat, hogy a lépcsőnek legyen helye, mégpedig az addig gardróbként funkcionáló helyiség helyén. A szülői háló a bejárat mellett kapna helyet, onnan nyílna a szülői kis fürdő. […]

Tervkritika 189 | lehetetlen telken nem túl szerencsés beépítés
2017. július 22. szombat
ÉPÍTÉSI JOG
Jogi Esetek | befolyásolja-e a hátsókert méretét az oldalhatáros beépítés?

Kedves Koós Miklós! Engedjen meg egy javaslatot. A fogalommeghatározás rovatot majd ki kellene egészíteni a hátsókert fogalmával. Ezzel kapcsolatban néhány kérdést fel is tennék: oldalhatáros beépítési módnál van-e értelmezve a hátsókert fogalma oldalhatáros beépítési módnál szabad-e építményt (szerszámtároló) elhelyezni az oldalkertben/ hátsókertben (ha ez utóbbi egyáltalán értelmezhető)? Kedves Levélíró, A hátsókert méretét nem befolyásolja az, hogy […]

Jogi Esetek | befolyásolja-e a hátsókert méretét az oldalhatáros beépítés?
2017. július 10. hétfő

feliratkozás a koos.hu hírlevelére

legfontosabb jogszabályok

minden fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább