Regisztráció/Belépés

további cikkek

Koós Miklós
2017. május 18. csütörtök

Szeretném megvédeni a HÉSZ-eket

Az elmúlt 1,5 év egyik sokat hallott kritikája volt, hogy sok helyen nem egyértelműek a helyi építési szabályok (HÉSZ), nincs kihez fordulni, nincs, aki megnyugtató módon megadná, hogy vitás kérdésekben mit hogyan kell érteni. Most fut az építészek helyzetét vizsgáló kérdőíves felmérés, ahol szintén igen sűrűn előjön ez a probléma.

Kétség kívül nagyon sok HÉSZ-re ráférne egy kis fazonigazítás, de mindannyiszor elfelejtjük, hogy a legtöbbször nem a HÉSZ-ek a hibásak, ha valamit nem tudunk magunk eldönteni.

A HÉSZ-ek többségét mg 2016. január 1 előtt szövegezték meg és akkor még nem volt egyszerű bejelentés és szinte mindenféle építési tevékenység “eljárás” volt, aminek szerves része volt az eljárásban közreműködő építési hatósággal való egyeztetés.

Ha rossz is volt a HÉSZ, vagy éppen félreérthető, esetleg hiányos, nem kellett attól tartania az építész tervezőnek, hogy esetlegesen sok milliós pert akaszthatnak a nyakába, mert nem tudta a HÉSZ alapján, hogy pl. 3 vagy 4 m legyen-e az oldalkert. Ha valami nem volt egyértelmű, akkor megkérdezte az előadótól, egyeztetett vele. Ha ezt nem tette meg és nem a HÉSZ-nek megfelelően tervezte az épületet, akkor az építéshatóság figyelmeztette erre, hiánypótlást, átdolgozást írt ki, vagy legrosszabb esetben nem adott ki építési engedélyt, hanem elutasította.

Elutasította az engedélykérelmet, ergo nem épülhetett meg a ház, így egy esetleges bontással kapcsolatos kártérítés sem merülhetett fel, max a tervezési díja vagy annak egy része bánta a nem elővigyázatos és gondos tervezést.

Az egyszerű bejelentés intézménye hozta elő azt a problémát, hogy az elvárható automatikus jogértelmezés nem működik, mert azt egy olyan rendszerre találták ki, ahol az építési szabályok kiegészülhettek személyes egyeztetésekkel.

Kérdés, hogy az új településképi szabályozás miképpen fogja ezt a problémát majd meg és feloldani.

Átfogó felmérés az építész szakmáról 2017

Hozzászólások (7): megnézem / hozzászólok

  • Tóth Szilveszter

    2017. május 18. csütörtök - 21:51

    #115370

    OFF: a 62m2-es homlokzatban miért számolod a terasz feletti részt? 🙂

    a témához azért szerintem hozzá tartozik, hogy nagyrészt nem a hészek nem egyértelműek, hanem az oték, amire hivatkoznak, amire épülnek. de vajon nem alaptörvény ellenes-e egy olyan oték, ami kétértelmű? (“talán ne lopj, vagy mégis” ??) vagy ha én vállalom, hogy készítek egy hészt, mint településtervező. nem ismerem a jogi hátteret, de vajon elvégezte-e rendesen a feladatát az az iroda, ami kétértelmű hészt adott le? nem lenne köteles ezt javítani? Az az önkormányzat, ami nem kéri számon a kétértelműségeket, és nem javíttatja a hészét az nem követ el hűtlen kezelést?
    ezek a kérdések szerintem hozzátartoznak a dologhoz.

    vagy nem okozott nekünk kárt a kétértelműség azzal, hogy be kellett menni egyeztetni, néha át kellett rajzolni valamit? ez munkaidőben igenis mérhető kár volt. Oké, most kb ezerszer nagyobb lett a várható károkozás mértéke, ezért most tényleg fontosabb kérdés.

    Egy rossz hész ugyanolyan termék, mint egy rossz út.

  • kritizator

    2017. május 19. péntek - 12:10

    #115379

    “nem kellett attól tartania az építész tervezőnek, hogy esetlegesen sok milliós pert akaszthatnak a nyakába,”

    Kicsit OFF, de mégsem:

    Enaplóban készenlétbe szeretném helyezni a naplót.
    Kiírja, hogy adjam meg a tervező felelősségbiztosítási adatait.
    Nyomogatom az “Új felelősségbiztosítás felvitele” gombot. Nem csinál semmit.

    Akkor viszont lehet, hogy a tervezőt kell meghívnom és ő viszi fel az adatokat?
    De míg nincs készenlétbe helyezve, nem lehet senkit meghívni. Vagy hogy???

    Csinált már valaki ilyet?

  • Gallusz

    2017. május 22. hétfő - 12:43

    #115418

    egy lehetőség a HÉSz-ről való konzultációra, mint településképi követelményről

    a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról
    és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet :

    18/A. A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

    25. § (1) A települési önkormányzat kérelemre a településképi követelményekről – a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül, a településképi rendeletben foglaltak szerinti – szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást (a továbbiakban: szakmai konzultáció) biztosít.
    (2) A települési önkormányzat a településképi rendeletben a szakmai konzultációt kötelezővé teheti.
    (3) Az (1) bekezdés szerinti szakmai konzultáció – figyelemmel a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 14. § (2) bekezdésére – a hatályos településrendezési eszközben található településképi és egyéb követelményekre is kiterjedhet.
    (4) A településképi szakmai konzultáció az önkormányzati főépítész, illetve amennyiben önkormányzati főépítész folyamatos foglalkoztatására nem kerül sor, a polgármester feladata.
    (5) A (4) bekezdés szerinti konzultációról a konzultáció felelőse emlékeztetőt készít, amelyben rögzíteni kell a felvetett javaslatok lényegét, valamint az önkormányzati főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait.
    (6) Az (5) bekezdés szerinti emlékeztetőben rögzített, (4) bekezdés szerinti nyilatkozatok kötik a települési önkormányzatot a településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárás során.
    (7) A települési önkormányzat a településképi konzultációért, tájékoztatásért díjat nem számíthat fel.

  • Nagy Imre

    2017. május 31. szerda - 18:31

    #115474

    “Az egyszerű bejelentés intézménye hozta elő azt a problémát, hogy az elvárható automatikus jogértelmezés nem működik, mert azt egy olyan rendszerre találták ki, ahol az építési szabályok kiegészülhettek személyes egyeztetésekkel. Kérdés, az új településképi szabályozás miképpen fogja ezt a problémát majd meg és feloldani”.
    Az első mondattal max. egyetértve, a másodikra és Gallusz hozzászólására reagálva véleményem a következő:
    Ha nincs folyamatosan alkalmazott főépítész (mennyi is az arány most?), a polgármester magára vállalja a szakmai konzulens szerepét, azaz kötelezővé teszi a konzultációt? Szerintem aligha, de tegyük fel, lesz ilyen. Ez esetben polgármester felelősen nyilatkozik, ha a cikkben felvetett szakmai értelmezési probléma rá hárul? Szerintem aligha, de tegyük fel, lesz ilyen. Ám ez a nyilatkozat nem köti az építettetőt és tervezőt, csak az önkormányzatot; ez azt jelenti, hogy nem mérvadó; sőt az abban foglalt javaslatoktól az építtető jogszerűen eltérhet (értsd: ez alapján nem büntethető, kivéve ha jogszabályi hivatkozás van és az egyértelműen ül). Ez azért jogszerű, mert az önkormányzatot képviselő polgármester szerepe nem hatósági hatáskör. Elvileg büntetést kezdeményezhet a nyilatkozata alapján (ha már látszik, hogy a ház másként épül meg), de nem egyértelmű szoftos kérdésekben (pl. HÉSZ értelmezés, településképi illeszkedés) a javaslatának nincs és nem is lehet jelentősége a bíróság előtt. Na és a TAK-tól eleve eltérhet jogszerűen az elvetemült építtető/tervező, hisz az is csak ajánlásokat tartalmaz.

Szólj hozzá!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

ÉPÍTÉSI JOG
Mennyire tartjuk be a HÉSZ előírásait?

A fenti képen egy mindenki által ismert beépítési mód. Ahány telek, annyiféle ház, előkert, tetőkontúr, tetőhajlás, cserépszín. Ebben eddig nincs is semmi meglepő. A közelbe tervezek, így a kezembe került ennek a területnek a szabályozási tervlapja. Ami az érdekesség benne, hogy mutatja a beépítésen túl a telkenkénti építési helyet is. És itt kezdődnek az érdekességek. […]

Mennyire tartjuk be a HÉSZ előírásait?
2017. július 12. szerda
SZAKMA
Települési Arculati Kézikönyv (TAK) és MÉK általi véleményezése

a MÉK oldaláról: A jogszabályban megfogalmazottak szerint “a kézikönyv a – települések természeti és épített környezete által meghatározott – településképi jellemzők bemutatásának és minőségi formálásának eszköze”, amely a szakmai kritériumoknak megfelel, de alapvetően a települési közösség akaratának kifejezése. A TAK elsősorban az építtetőknek készülő útmutató, amely segíteni kíván a tervezés folyamatában, bemutatva és kiemelve az […]

Települési Arculati Kézikönyv (TAK) és MÉK általi véleményezése
2017. június 27. kedd

feliratkozás a koos.hu hírlevelére

legfontosabb jogszabályok

minden fontos jogszabályt, amire szükség lehet, egy helyre gyűjtöttünk össze: Étv, OTÉK, Épkiv, 312/2012, 266/2013, CPR, OTSz, az energiatanúsításról, a bírságokról, az egyszerű bejelentésről, ... stb tovább