legislativa

290/2007.Korm | 1 Implementační plán

kiviteliterv_csomopont1.jpg

2008. s účinností od 1. ledna do činností v pozemním stavitelství, stavebnictví, stavební dokumentaci a deník o obsahu 290/2007. (X.31) o nařízení, jehož cílem je přesně definovat různé pojmy týkající se úkolů, stavebnictví a stavební činnosti a povinnostech účastníků jsou následující:

  • a) stavební stavební činnost,
  • b) stavební činnosti podílející se na provádění stavebních stavitel, provádění investic, plánování, řízení návrhu, dodavatel, zodpovědný za technické vedení, konstrukce a stavební mistr technické kontroly úkolů,
  • c) výstavba a log log provedení průzkumu,
  • d) konstrukční požadavky dokumentace obsah,
  • e) plán,
  • f) Výstavba zahájení stavebních činností, aby poskytovaly údaje pro podávání zpráv a
  • g) ukončení stavební činnosti spojené se stavebními postupy.

Výše uvedené je rozdělena do dvou částí

Tato první část jsme se v době, kdy máte v plánu vyvážet svou produkci, a co mají obsahovat,
Druhá část, převezmeme, kteří jsou účastníci výstavby, návrh regulátoru a co dělat,
další části se podíváme na to, co stavba přihlášení a ohlašovací povinnosti, které vyplývají
a nakonec provedení a dokončení přenosu, příjmu, majetku vysílání.

když nemusíte být vývozní plán?

16. § (3) Stavební dokumenty obsažené ve stejné stavební povolení (aplikace), pokud je obsah dokumentace stavby:

  • a) pro obytné účely a využití úzce souvisejících staveb (např. kutilství obchod, prádelna, čistírna, prádelna, sklad paliva, auta, motorky, úschovna kol, zeleniny skladování, díla), které jsou vypočteny s bytového domu
    • aa) maximálně 250,300 m 2 celkové podlahové plochy,
    • b) do tří úrovní vestavěné konstrukce (suterén, přízemí, střecha-montáž)
    • c) až do 1000 m3 objemu hrubého,
    • d) maximální stavební výška 7,5 m,
    • ae) až na 5,4 m konstrukční velikosti rozevření
    • výše se nazývá referenční případ
  • b) správní postupy pro konstrukci a tvarování pozemku a architektonické a technické dokumentace o obsahu zvláštních právních předpisů, že struktury, které jsou předmětem prohlášení
  • c) civilní střelnice
  • d) komunikační struktury
  • e) bez použití veřejných parků, dětských hřišť, sportovišť
  • f) plot
  • g) opěrné zdi, je-li podporována pozemku nepřesáhne výšku 5 m
  • h) ochrana historických budov ve výstavbě nebo zákonné ochrany historického prostoru stávajících fasád stavebních činností (např. konverze, renovace, dveře a výměna oken, omítky, barvení, úpravy), průčelí födémére nebo tetőzetére namontovat na jakékoliv vybavení, zařízení, anténních anténa nosná konstrukce, umělecké dílo stvoření, jako jsou stavby na, oblastech reklamy a propagační účely, konstrukcí, zařízení, umístění staveb.

kdy se retrospektivy vybraných prováděcího plánu?

(4) Kromě dokumentace pro stavební povolení

  • a) strukturální stavební vypracování dokumentů, pokud
  • aa) budova nebo její nosná konstrukce z železobetonových prvků
  • b) aa), kromě nosné stěny struktury je 5.4 m nebo více oszlopköznél substituční obsahuje
  • c) prefabrikáty deska struktura stěny je 6,6 m nebo více oszlopköznél substituční obsahuje
  • d) střešní konstrukce, vzdálenost talpszelemenek, nebo kdekoliv bez podpory obejde více než 6,0 m
  • b) pozemní stavitelství dokumentace musí být připraven, pokud díla více než 30 kW tepla vyrábějící zařízení bude instalován,
  • c) Budova elektrických stavební dokumentace musí být připraven, pokud více než 7 kW spotřeby elektrické energie v budově

provádění plánu nesmí odchýlit od schválení plánu

(6) stavební dokumentace obsah neliší od konečné a vykonatelné správní stavebního povolení, stavební povolení doložky, z toho stanovit technické dokumentace. Je zodpovědný za dodržování designu.

Obsah plánu vývozu

První Příloha 290/2007. (X.31) Nařízení vlády (výběr pouze)

Projektová dokumentace všech prací včetně měřítka způsobem k pochopení návrhu vaření, stavební, montážní práce profesionálně provádět požadované kontroly (dokumentace jednotlivých pracovních částí stupnice, sofistikovanost úrovni maďarské komory architektů a maďarské komora inženýrů týkající se pravidel stanovených platit) .
Nicméně, tato pravidla neexistují v této souvislosti viz ukázkový dokumentace | Pravidla, která je c. článek! Proto stále není přesně definována, ale list-jako (viz nařízení). Vzhledem k tomu, obsah architektonických plánů mají více zkušeností, a tak se jen chce disciplínu, konkrétní obsah citaci zde:

Druhý Struktury pracují na částečný

Nosná konstrukce budovy, konstrukce, odpovědný za zaznamenávání a přenos sil (např. na zem). Nosná konstrukce stavby je "výkon dané kostra" formu, tak silný daný (statický) design je rovnováha udržet, musí být takové, že očekávané dopady (náklady) v důsledku povolenou hodnotu přesahující vysídlení, poškození, praskání, výnos nepřináší. Struktury konstrukční prvky: výpočetní výkon tak, konstrukce, stavební inženýrské specifikace.

  • ) Force Věda výpočty (škálování) z konstrukčního systému jako celku účinky (náklady), způsobené stresem a deformace odhodláním a jejich nahrávání materiálů konstrukcí a strukturální výběr velikosti, Nosná konstrukce a některé konstrukční prvky (plánování), aby na
  • aa) splňují předepsané bezpečnostní požadavky,
  • b) plánovaná životnost dostatečnou spolehlivostí (bezpečnost) a efektivně bránit zavádění a využití jako nějaký dopad (zatížení),
  • c) musí být vhodné pro daný použití.

b) Podrobné půdy mechanika znalecký posudek musí být

  • ba) ze čtyř vestavěných v úrovni vyšší
  • bb) na 10 m výšky budovy je vyšší
  • bc) je větší než 1000 m 2 podlahové plochy,
  • bd) pro 7, 0 m je větší než strukturální rozpětí, pre-vyrobené rámu nosné látky, konstrukci budovy přežít při povolení stavební konstrukční systém podobně, nebo je-li základem se očekává, že úroveň okolního terénu pod 4, 0 m hluboké konce.

c) Strukturální plány musí obsahovat

  • ca) výstavba jakéhokoliv materiálu nosné konstrukce pro všechny konstrukční díly, konstrukční prvky moci být změna měřítka (výpočet) definován tvar, velikost, vztahy, materiál a další funkce, historie a / nebo písemné určení struktury základů, nosných stěn a sloupy nosné desky (a jejich Další částí: desky, trámy, věnce, triggery), hladiny mostních konstrukcí (schody, rampy, apod.) prvky
  • cb) šroubované, nýtované, svařované nebo lepené, nebo dřevěné nosné konstrukce v ml: 20 uzlů konstrukční detaily plánů,
  • cc) Železobetonové konstrukce výztuže plány
  • cd) dispozice plány pro montované stavby (dělat plány bez).
  • d) Uzavřené řádek budova, přilehlá stávající budovy a výkopové podle definice specifikující alapsíkjának Kromě stávajících budov mohou být určeny k posílení základní řešení.
  • e) strukturální popis obsahuje technické parametry navrhované podpůrné struktury, a všechny důležité funkce, které návrhář je navrhnout strukturu je považována, a které musí být splněny při výstavbě.

f) Detailní geotechnické práce, nutné části:

  • fa) Statutární nebezpečné zařízení využívající
  • fb) právo, nebezpečné prostředí: posuvné, kolaps a nebezpečné jeskyně nebo ohrožují, stejně jako povodně a zemětřesení nebezpečné oblasti, je-li více než jeden cíl je pod úroveň terénu,
  • fc) 5, 0 m je větší než odbavení, zemních kolébkách tyto Works (opěrné zdi).

Třetí Součástí práce zařízení budov

Části stavebních prací musí být připravena pro všechny stavební HVAC systému vývozních plánů, půdorysy, řezy, svislé trubky design a blokové schéma úrovni, ale montáž, dílna a dělat žádné plány.

a) prvky stavební konstrukce:

  • aa) HVAC výpočty, dimenzování energie v budovách, energetickou náročnost výpočtu - samostatné zákonné kufry a detailní plánování,
  • b) HVAC systém design, bezdrátové sítě a zařízení velikosti a údaje o výkonu na základě výpočtu hodnot spotřeby.
  • b) stavební projektová dokumentace zahrnuje:
  • ba) (voda, kanalizace, plyn, topení a klimatizace), bezdrátové sítě a zařízení rozložení a instalace plány
  • bb) uspořádání, vedení účetnictví, vedení stopy podrobné instalační plány,
  • bc) velikost prohlášení, konszignációkat, BD) technické specifikace pro budování sítí a systémů, zařízení, písemný popis výkonu a spotřeby dat (výpočet) hodnoty, vyplývající z Zvláštností detailů stavební systém HVAC.

Výpočty příslušných stavebních norem a předpisů musí být zapsány do archivu. Výpočty nezahrnují podrobnou projektovou dokumentaci.

4. Elektrická instalace pracuje na částečný

Elektrické části stavebních prací musí být připravena pro stavební elektrického systému pro elektrárnu na vývoz do všech stavebních plánů, půdorysy, svislé linie designu, blokové schéma úroveň, ale montáž, dílna a dělat žádné plány.

) Elektrické stavební plány musí obsahovat:

  • aa) Montáž elektrických schémat základní dráhy a souvisejících podpůrných struktur potrubí, elektrických přístrojů a zařízení musí být uvedena
  • b) plán rozdělení síťové obrazného o umístění zařízení, vlastnosti bezdrátových sítí, vložené do distribučního zařízení, elektrické a výkonu datového ve stejnou dobu, napětí vlastnosti, s uvedením metody Shock Protection,
  • c) elektrických rozvodných zařízení schémata linek vedení, schémata zapojení v elektrických spotřebičů a zařízení vlastnostmi (např., jmenovitý proud, zkratová, ochrana atd.), které ukazují distribuční systémy čelí obrazových kreseb překrývání desek, na beépítésükre s pokyny na běžných silničních plánů, musí podle
  • d) ochrana před bleskem ochrana před bleskem systém plánuje představit údaj o jakosti materiálu a návod k montáži
  • ae) ve nízkého napětí, síťové návrhy, instalace spotřebičů a zařízení s uvedením umístění různých systémů bezdrátových sítí stezky.
  • b) stavební elektrické technické specifikace stavebních systémů elektrických sítí, systémů a zařízení písemné popis výkonu a údajů o spotřebě na základě výpočtu hodnot, zavádění pokročilých systémů.

290/2007. (X.31) na Nařízení stavební činnosti ve stavebnictví, pozemní stavitelství a dokumenty deník obsahu ke stažení (3,65 MB, jen pro čtení) .. To je docela pomalé načítání, takže je vhodnější pro kliknutím pravým tlačítkem myši "Uložit jako" zachránit!). Nařízení si můžete stáhnout v editovatelné podobě NET Jogtár straně.

NET Jogtár kliknutím na odkaz, který je pravděpodobné, že zpráva bude mít: ".. nemáte oprávnění k prohlížení tohoto dokumentu .." Váš prohlížeč panel odkazů, kde by adresy na adresu určeni a klávesy Enter stiskněte - ne zcela obnovovány v stránku! - Si můžete prohlédnout na předpis. Neptejte se proč, já tomu nerozumím.

Jaký styl domu bydlel radost?

Výsledky

Töltés ... Loading ...

Zůstaňte naladěni, protože brzy následovat "Kontrola plánu a ostatní" (pokud nechcete nechat ujít, zaregistrujte se být upozorněni e-mailem nebo RSS feed)

Pokud se vám tento text, přihlaste se k e-mailové értesítőnkre

88 příspěvků v "290/2007.Korm | 1 Provedení plán "

  • bzoli:

    Otázka:
    Šest metrů stojí se svou vzdáleností, bít do předchozího odstavce není rodinný dům?

  • Koos Nicholas hostí :

    ne proto, že to vedlo k prázdné potahy, pokud již na židli, je střední podporován počtu

  • [...] Předchozí článek jsme napsali v našich roce 2008. s účinností od 1. ledna na výstavbu [...]

  • Stefan:

    Otázka:

    Stávající budovu ekonomické a průvod se bude konat povolit stavby (a dokonce přichází s ní), na žádost o rozšíření a strop 30 m2, je to ještě platí?

  • Koos Nicholas hostí :

    Struktura přehlídky - Příroda - dočasný, která má být rozdělena po dokončení stavby. Tam jsou sezónní (roční maximálně šest měsíců) struktury, které jsou obecně nahoru. a jak oni jsou povinni si toho nevšiml. hospodářských budov, které jsou rovněž povinny nevšiml. Neexistuje jediný verdikt. Čtěte více:
    http://www.koos.hu/2008/01/10/jog-mi-lesz-engedelykoteles-2008-tol

  • nyulanka:

    T. Adresa!

    Rozšíření 70nm rodinného domu a nová část nějakého monolitického desky vůli. Pak budete potřebovat zvláštní vývozní licenci?
    Děkuji
    SZ.

  • nyulanka:

    Je mi líto, chtěl jsem napsat vývozní plán!

  • Koos Nicholas hostí :

    átlakítással případě budovy nebo části celkové hrubé podlahové plochy nebo části rozpětí nepřekročí míru stanovenou, na tech. Plán je také export plán (který není samostatně vytisknout).

    IV. Kapitola § 16 stanoví podrobně případy, kdy nepotřebujete vývozní plán. Figyelem, nem csak építész kiviteli tervkészítési kötelezettség, hanem más szakági kötelezettség is van, azokat is ugyanitt találja (elég hosszú a lista, azért nem másolom ide).
    Kivonatosan annyi, hogy 250 nm az alapterületi határ. de pl. monolit födém esetén kell statikus kiviteli terv (érthető okokból).

  • nyulanka:

    Tehát a kb 30nm monolit födém miatt ezekszerint kell kiviteli terv?
    Köszönöm válaszát.

  • a jogszabály szerint IGEN, de csak statikában és csak erre, ha más paraméterében nem haladja meg a határértéket

  • krupánszki teréz:

    Örömmel üdvözlöm a blogot és a jogértelmezéshez történő segitő válaszokat,melyek nemcsak az épttetőknek jelent előbbrejutást,hanem a szakterületet gyakorlóknak is.

  • Dull Adrienn:

    Kérdés:
    Itt az oldalon az összesszintterület kiviteli tervnél legflejebb 250m2, a 290/2007 komr. rendeletben pedig 300m2-t írnak. Melyik a helyes összterület?

  • Kedves Adrienn,
    elnézést kérek, de valamiért átsiklottam a kérdése felett. Köszönöm, hogy szólt, mert valóban a korábbi 250 nm 300 nm-re változott, ki is javítottam a cikkben is.

  • Tamás:

    Két kérdésem lenne:
    První Ha két darab 30KW-nál kisebb hőtermelő berendezés kerül beépítésre (ikerház), melyek összesen 30KW-nál nagyobb teljesítményűek, akkor kötelező az épületgépészeti kiviteli tervdokumentáció?
    Druhý Ha az épület 300nm-nél kisebb szintterületű, viszont a szerkezeti nyílásméret meghaladja az 5,4m-t akkor elég a tartószerkezeti kivitelezési dokumentációt elkészíttetni, vagy ebben az esetben kell a teljes építészeti kiviteli terv?

  • az ikerházak külön lakásnak minősülnek és nem kötelező egyszerre megépíteni őket.
    kiviteli tervet abban a szakágban kötelező készíttetni, amelyikben meghaladják az “alapesetet”, jelen változatban csak statikai kiviteli tervet kell készíttetni.

  • Dull Adrienn:

    Köszönöm válaszát.
    Ezzel kapcsolatban lenne még egy kérdésem: a tersz területe beleszámít a kiviteli terv m2 határába?

  • Dull Adrienn:

    Köszönöm válaszát.
    Így jelenleg 16m2-el lépem túl a 300m2-es határt. Ha minden más feltételnek megfelel a terv, milyen kiviteli tervet kell készíteni, vagy mit kell tartalmaznia?

  • ne azért csináltasson kivitelei tervet, mert kötelező, hanem mert olyan terv lesz a birtokában, amit teljes egészében számon kérhet majd a kivitelezőn (az eng.terv nem erre való). Már a tervezés idején meghatározhatóak azok a részletek, csomópontok, amit majd meg kell építeni és nem építés közben kell majd improvizálni, hogy milyen módon is kell bevasalni a 5,5 széles garázsajtó feletti kiváltót. Kivitelei terv alapján készíthető pontos mennyiségi kimutatás és költségvetési kiírás, ezekből következően pontosabb árajánlat kérhető.
    .
    a rendelkezés szerint csak abban a szakágban kötelező a kivitelei terv készíttetése, amelyik túllépi az alapesetet, tehát ha csak a fesztávolság haladja meg az un. alapesetet, akkor kizárólag tartószerkezeti kiviteli terv készítése kötelező.
    .
    a kiviteli terv tartalmára vonatkozó lista itt a rendeletből kiolvasható, túl hosszú lenne idemásolni.

  • Gaál Balázs:

    Tisztelt Koós Úr,
    kiviteli tervvel kapcsolatban kérdeznék,az általam fellelt dokumentumokban 250 nm szintterület felett írja kötelezőnek,ez változott-e,ha igen,hol hozzáférhető?Kétlakásos családi ház(osztatlan telken) esetén hogyan kell értelmezni a megkötéseket(úgymint terület,villamos energiaigény 7kW-ig).A szintterület bruttó,vagy nettó?Pontosan hogy kell kiszámítani az építmény értékét,ill. lehet-e azt lakásonként értelmezni?
    Köszönöm,üdvözlettel.

  • Szekeres László:

    Tisztelt Kóós Úr!
    Kivitelei tervvel kapcsolatban lenne kérdésem nekem is. Egy földszintes családi házról van szó, amelynek bruttó alapterülete 250 m2. Az un. alapesetet annyiban haladja meg, hogy van benne 5,4 m-nél nagyobb falköz, ami pontosan 6 m, ill. 3 db 6,25 méteres porotherm gerenda, mert porotherm födém készül(ne). Az engedélyezési terven felül elkészült az alapozási és tartószerkezeti kiviteli terv valamint a tetőszerkezet kiviteli terve. Az építés megkezdésének bejelentésekor kérték tőlem a tervezői nyilatkozatokat a teljes körű kiviteli tervekről (építészet, gépészet, elektromos,statika stb) merthogy van az épületben 5,4 m-nél nagyobb fesztáv és a szeptembertől érvényes 290-es kormányrendelet szerint ekkor már teljes körű kiviteli terv készítendő. Ha nem akarok teljes kürű kiviteli tervet, akkor terveztessem át az épületet úgy, hogy ne legyen benne 5,4 m-nél nagyobb alátámasztás nélküli gerenda. Ellenkező esetben bírságot és az építkezés azonnali leállítását rendelik el.
    Várom válaszát, hogyan lehetne a közigazgatási hivatalt meggyőzni követelésének logikátlanságáról. Ők azt mondják, hogy nekik be kell tartani a rendeletet, ettől nem térhetnek el.

  • mění nařízení se zabývá:
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=A0700290.KOR
    .
    Myslím, že jsem se podíval na nařízení vyplývá, že nařízení se změnilo, je to rozpor, protože regulace je v § 16 odst. 5):
    (5) Kromě dokumentace pro stavební povolení
    .
    a) strukturální stavební vypracování dokumentů, pokud
    aa) budova nebo její nosná konstrukce z železobetonových prvků,
    b) aa), kromě nosné stěny struktury je 5.4 m nebo více oszlopköznél substituční obsahuje
    *****************
    Nicméně, nový odstavec (6) v následujících případech:
    "Požadavků na konstrukci celého spektra stavební dokumentace musí být připraven, ....", a b), následující:
    .
    (3)) stavebního záhrobí, to znamená, pokud rozpětí je větší než 5,4, pak, že budování kompletní elektrickou energii, včetně exportního plánu by měly být vypracovány.
    .
    Četl jsem to kontroverzní, ale bylo by hezké, kdyby se čtenář záznamy z kolegů mohou potvrdit ...

  • další přísady:
    37/2007. (Prosinec 13.) OTM
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0700037.OTM

    Žádost o povolení (aplikace), pokud jde o rozhodnutí, musí být nastavena

    21. § (1) Stavební povolení uděleno nebo zamítnuto v případě - 10. § (2) sčítání a charakter řízení v závislosti na obsahu rozhodnutí - rozhodnutí zahrnout část analogie
    e) informace týkající se stavební činnosti začít stavbu, jak je uvedeno v samostatných právních předpisů je zapotřebí k přípravě stavební dokumentace.
    *****************
    První Výše pasáž je součástí vydaného stavebního povolení?
    Druhý mohl byste mi říct, co přesně uvést odkaz na právní předpisy, které nebylo přijato do programu.

  • Szekeres, L.:

    Vážení Koos Lord!
    Harmonogram výstavby oddělení přiznal, že administrativa stavební povolení pro schválení plánu na základě dokumentace.
    Stavební povolení může cituji následující:
    "7.Tájékoztatom, že stavební činnost začít stavbu samostatného prováděcího plánu, jak to vyžaduje právní dokumentace je nutné." Neexistuje žádný odkaz.

    "Za této situace jsem se rozhodl, v normativní části zastavěného prostředí a ochranu 1997. LXXVIII 36 zákona §-A a správní postupy pro konstrukci a tvarování pozemku a architektonické a technické dokumentace o obsahu 37/2007 (XII. 13) 28 až 31 nařízení OTM. § § základ. "

    Po zahájení výstavby byl zaznamenán ve správním úřadu.
    Žádost nebyla přijata z důvodu "Vyhlášení 2008. XLIX. zákonem, 2008. revidovány s účinností od 1. září, stavební životního prostředí tvarování a ochrana 1997. Zákon LXXVIII (ÉTV.) 39 §-, (5), C) nedostatečného oznámení, není doprovázena činností pozemního stavitelství v deníku stavby a plán výstavby je o obsahu 290/2007. (X, 31). Vyhláška 8. §-(5) z programu je ve výstavbě v rámci návrhu prohlášení, který obsahuje:
    ....
    C) architektonické a technické řešení a odborná návrháři jméno, adresa, podpis návrh a ověření jejich způsobilosti na jejich plánované dokumentace (část) označení.
    ...... "

    Pak jsem vzal návrhu prohlášení, jak architekt designér, který je licenční plán a plán implementace střechy a vytvořili statickou prohlášení, nadací a strukturální exportní připravený plán. Informujte se o umělce zcela v dobré víře, aby se zabránilo dalším problémům a tzv.. základní případy, které nesmí překročit množství v plánu, protože pokud (3)) některého z tak být plně připraven prováděcí plán a já nemohu přijmout tvrzení přinesl návrháři.
    Tak jsme tady.

  • Stephen Huszti:

    Nicholas

    Myslím, že je to jasné.

    290/2007 (X.31)

    "4) Kromě dokumentace pro stavební povolení

    a) strukturální stavební vypracování dokumentů, pokud

    aa) budova nebo její nosná konstrukce z železobetonových prvků,

    b) aa), kromě nosné stěny struktury je 5.4 m nebo více oszlopköznél substituční obsahuje

    c) prefabrikáty deska struktura stěny je 6,6 m nebo více oszlopköznél substituční obsahuje

    d) střešní konstrukce, vzdálenost talpszelemenek, nebo kdekoliv bez podpory obejde více než 6,0 m

    b) pozemní stavitelství dokumentace musí být připraven, pokud díla více než 30 kW tepla vyrábějící zařízení bude instalován,

    c) Budova elektrických stavební dokumentace musí být připraven, pokud více než 7 kW spotřeby elektrické energie v budově,

    d) Výpočet energie musí být v případech uvedených ve zvláštním právním předpisům, jak je uvedeno v něm. "

    "B a C" upozorňuje podle mechanická a elektrická bude vyšší, jestliže 30 nebo. Než 7kW. To je bez ohledu na fesztávtól.
    Další otázkou je, zda nařízení v rozporu s počtem míst v národní normy, ale to je jiná otázka.
    Musíme také myslet této služby (ELMŰ, atd.) může požádat használatbavételnél ezket plány.

  • Stephen Huszti:

    alóban by stálo za to psát shrnutí, že předpisy jsou technicky mnohem smysl. Ukázalo se, že koncepční dillettáns výsledky, které v polovině stavitele a projektanta nepříznivě ovlivněny. V souladu s pravidly budovy může být postavena, což je neefektivní, ošklivý, v rozporu s normami.

  • Stephen Huszti:

    Ještě jednou, že zmeškal začátek.

    Opravdu by stálo za to psát shrnutí, že předpisy jsou technicky mnohem smysl. Ukázalo se, že koncepční dillettáns výsledky, které v polovině stavitele a projektanta nepříznivě ovlivněny. V souladu s pravidly budovy může být postavena, což je neefektivní, ošklivý, v rozporu s normami.

  • Vážení Štěpána,

    Takže ne, je to jen (5) a (6) vzájemně odporují a Úřadu Közig úron Szekeres (6) se propadá do prováděcích plánů.
    .
    Další spor vznikl stavební oddělení, kde zjistili, že prodejce vedoucí k prázdné podkroví jsou zahrnuty v celkové zastavěné areálem úrovni ... co vidím na masivní selhání. .. Ale stačilo snížit na mém plánu. Zeptal jsem se Közig usnesení Úřadu vysokého města a ministerstva také. Všichni tři odpověděli a dal mi pravdu - OSOBNÍ názor - jako rozhodnutí Ústavního soudu, že nikdo nemá právo na "JOGÉRTELMEZNI". SOUD V tomto případě by ne ... ale pak jsem si budovu??

  • Stephen Huszti:

    Ne, bohužel to je jasné. Je-li budova úroveň 3 a více než 250 m2, bude to stejně. elektrické plán, pokud petrolejová lampa világítasz.
    Je-li menší budova, stačí Ing. plánu, 4-bodové přírůstky.
    Druhá otázka, která celé směšné, ale že "jsme doma doma."

  • jednopodlažní, 250 nm a pouze hrubé rozpětí více než referenční případ.

  • Stephen Huszti:

    Pak jsem pochopil, abyste být dlouhá, ale pokud je Vám méně než 30, resp. 7 kW, není mechanické a elektrické.

  • Szekeres, L.:

    Bohužel, není interpretovat közig kancelář. I když jen o 5,4 m dlouhý most paprsek je v budově, pak (6). poukázat na celou stránku stavebních plánů vypracovaných

  • Stephen Huszti:

    Nejsem překvapen.

  • Szekeres, L.:

    Můžu. Jak jednoduché stavitel jsem, kdo před 30 lety vybudovat byl poslední a teď jsem nucen k čtení právních předpisů, které je tak detailní, že chceme říci, že to, co jsem postavil a jak si mohu budovat, ale jsou plné takových rozporů, které mají za následek na začátku, že rozpočet překročila výdaje, které nejsou na nás. V srpnu budeme mít stavební povolení použití, s přihlédnutím k právním předpisům v době, kdy budova byla navržena a vypočítala náklady. Nebudeme účtovat plnou out plán nebo přestavbou budovy, jako druhý se navrhuje közig kancelářské profesionály.

  • Stephen Huszti:

    Vážení Laszlo
    Vzhledem k tomu, budete požádáni o pomoc - a Nicholas se mě zeptal, aby se vyjádřil k - monads export plán pár slov, možná to bude užitečné. "5 let design, kontrolu kvality a zkušený dodavatel mohl najít několik mám nárok na následující.

    První Dobrý vývozní plán vždy levnější než náklady na on-site improvizace.
    Druhý Provedení plán je nejlepší segédseszköz plánování, kontroly kvality a kontrolu nákladů.
    Třetí Autorem návrhu je ve své podstatě je jediným partnerem stejného zájmu stavitelů. Toto partnerství je kompletní a efektivní, ne-li eng. Plán má ale budova prošla.
    4. Bohužel, projekt - i dobré a říkají dobrý hozzáállásúak (který nejen vydělávat peníze jako zaměstnání) - někdy vysoké procento méně důležitých technologií, resp. správně rozpoznán. Často, někdy i více než jeden vadný práce a materiálů k výstavbě struktury. Stavební plány jsou také užitečné.

    Záměrně jsem se vysvětlit regulační odchylky, jsem se snažil zdůraznit, že realizace plánu je také užitečné, ne-li povinné.
    Vážení Laszlo! Takže zkuste přiblížit záležitost a zapojení všech designéra připravuje plán klesajícího vývozu, takže koordinace architekta, jsem přesvědčen, že dosáhnete.
    Dům je žádný způsob, jak naplánovat svůj line-5.40, si nebyl jistý, protože potřeby vašeho domu nevyžaduje. Myslím, že takový návrh na kontrolu önhitségének manifest, já jsem rozhořčen, protože je cynický.

    Nicholas
    Následné tobě, doufám, že to neuděláte chybu, přidejte tento text http://www.epiteszforum.hu/node/11184~~pobj
    webové stránky. Není reklama, ale protože jsem přesvědčen, že jiný je peer nikam nevede VZDĚLÁVÁNÍ, musí být každou příležitost využít k stavebníka v dialogu. Vaše webové stránky slouží to velmi dobrá iniciativa, mohou převádět mezi oběma fóra jsou užitečné na dvou místech.

  • Stephen Huszti:

    Omlouváme se, poslal jsem omylem.
    Laszlo, začátek tegezésért líto, jsem chybně
    Ne "5", ale "25" let zkušeností v tam.

  • Judith Neogrády:

    Drahý Pane Nicholas Koos! Krajina a zahradní architektura, jsem zvláště šokující, se mi, že ulice, parky a hřiště pro ploty s příbuznými, ne povolit plán. To předpokládá, že žádný nástroj dohoda, ne-řez stromů náhradní požadavek není nutné! To znamená, že kdokoliv může stavět parky náhodně, a to až do inženýrských sítí, stejně jako předtím, kivágathat stromy bez kvalifikace a odborných znalostí.
    To je v rozporu veřejného prostoru městského parku stavební plán, jsem byl pověřen, aby připravila plán licencí, což je licenční orgán 2008. dec.11 razítkem na to. (Povolení by měli odmítnout, protože to nebylo pak povolil design parku). Moje otázka: podle vašeho názoru, získal neoprávněně povolena, ale schválila plán formálně změnilo - toto? Je nutné plánovat tohoto povolení (design duševního vlastnictví, jako takový, je chráněn autorskými právy je?) Chcete-li vypracovat kolegy příspěvek, nebo celý plán schválen dokumentace mohu zrušit?

  • Vážení Judith,
    előrebocsájtom, hogy továbbra sem vagyok jogász, csak egy mezei építész. az a véleményem, ha az eredeti tervet használja fel, akkor foglalkoznia kell a szerzői jogokkal, ha nem használja fel és egy teljesen újat készít, akkor nincs milyen szerzői joghoz alkalmazkodnia.
    .
    Célszerű azonban a település (kerület) rendezési/szabályozási tervét átfutni, hogy a közparkokra nincs-e utalás benne, mert törvénykezési szempontjából alacsonyabb szinten (mint pl. egy önkormányzat) un. megengedőbb jogszabályt nem, de szigorúbb rendeletet hozhat.
    .
    A szellemi termék nem attól válik szerzői jogvédetté, hogy engedélyezik, hanem hogy létrehozták. Mindaz amit Ön lerajzol, megtervez, az azzal pillanattól kezdve az Ön szellemi terméke, függetlenül annak formájától (az már más kérdés, hogy tudnia kell igazolni az eredetiségét)

  • joe:

    Jó napot!
    Érdeklődnék, hogy a tetőtérnél a szintterületet a 190cm-es belmagasságon belül kell számolni va teljes felületet?A meghatározott 300nm összes szintterület bruttóban v. nettóban értendő?

  • Tisztelt Koós Úr !

    Ajánlanám figyelmébe a weboldalunkat. Nádtetőfedéssel foglalkozunk Hollandiában. Azthiszem a passzív ház témakörben és még sok egyéb tervénél gondolhatna erre a tetőfedési eljárásra, mely időközben modernizálódott, a kor igényeihez igazodva. Jelentősen időtállóbb és biztonságosabb is lett. Ezért is a Hollandiai biztosítók az új technológiával készített tetőknél kevesebb mint a felére mérsékelték a biztosítási díjaikat. További információkkal állok rendelkezésre , ha érdekli a téma.
    Üdv.: BZ (barnazoli37 skyp címen)

  • kedves Barna Zoltán,
    elnézést, hogy nem válaszoltam eddig, de épp egy passzívház konferencián voltam :-) , keresni fogom emailben

  • kedves Joe,
    a bruttó szinterületet csak az 190 cm-nél nagyobb belmagasságnál kell számolni

  • joe:

    Tisztelt Koós Úr!

    Köszönöm válaszát, de itt egy ellentmondást vélek felfedezni. Az én olvasatomban a bruttó szintterületbe a belső és kűlső határoló falak alatti terület is beleszámít. Viszont ha a tetőtérben csak az 190 cm-nél nagyobb belmagasságú területet számolom, akkor azon a szinten a határoló falak sem számítanak bele? Illetve ami még kérdéses számomra, hogy a földszinti terasz egyértelműen nem számít bele a földszint bruttó szintterületébe, de az emeleti teraszról sincs említés a 253/1997-es kormányrendeletben, ahol a szintterület fogalmának meghatározását megtaláltam.
    Ezek tükrében tanácstalan vagyok a teljes épületem összes szintterületének kiszámítása tekintetében.

    Segítségét előre is köszönöm.

  • a tetőtérnél ami 190 cm alatt van az számít bele, ha a határoló fal a belső oldalon mondjuk 198 cm, akkor a falból csak annyi számít bele, ami 190 alatti. Az erkély és az emeleti terasz beleszámít már (korábban nem) a bruttó szintterületbe, viszont a földszinten csak az a terület, ami szerkezettel körülvett és fedett. Tehát egy tornác igen, de egy konzolosan előrenyúló emeleti épületrész alatti fszti terasz már nem számít bele.

  • joe:

    Tisztelt Koós úr!

    Ismételten a tanácsát szeretném kérni, ha egy telken különálló épületként garázs kerül építésre, akkor annak a területét is bele kell számítani a szintterületbe vagy nem, hiszen különálló épület és így csak a beépítési százalékot fogja növelni?

  • mihez kell a bruttó szintterület számítás? Belefér-e a 300 nm-be vagy sem? A jogszabály csak területről rendelkezik, de épületekről nem, igy valószínűleg amit egy menetben engedélyeznek, azok összevonhatóak, de ez csak sejtés a részemről

  • Jani:

    Tisztelt Koós Úr!

    Ne haragudjon, hogy kérdésemmel zavarom, de Joe előbbi kérdését szeretném pontosítani kicsit. Ha a teljes körű kiviteli terv elkészítését elkerülendő építünk egy olyan házat, ami belül van az összesen 300 nm összes szintterület határban és teljesen különálló épületként ( a 6 m-es tűzrendészeti távolságot betartva) építünk ugyanarra a telekre egy garázst, akkor ezeket érdemes-e két lépcsőben engedélyeztetni, hogy semmiképp se számolják egybe a szintterületet?
    Az én olvasatomban a rendelet építményről és építményrészről beszél és nem egy telken épített épületek összességéről tehát szerintem nem kell összevonni a két különálló épületet.
    Nagyon kíváncsi lennék az ön szakértő véleményére a kérdésben.
    Válaszát előre is nagyon köszönöm!

  • azt irtam fent: “de ez csak sejtés a részemről” vagyis nem tudom. Sajnos nem tudok újabbat mondani, mint amit fent írtam, a jogszabály nem tesz említést több épület esetéről.
    Mindenesetre hadd jegyezzem meg, hogy a kiviteli terv az nem valami “ördögtől való dolog”, amit mindenképpen el kell kerülni, nagyon is fontos egy kivitelezéshez.

  • László:

    Kedves Miklós!

    Hol lehet beszerezni (ha lehet legkedvezőbben) a helyszínrajzon feltüntetendő abszolút szintmagassághoz szükséges adatokat? Pl. egy kis utcában található családi ház engedélyezési tervéhez is meg kell adni ezt az értéket.

    Válaszát előre is megköszönve:
    Laszlo

  • területileg illetékes földhivatal. csak az a hivatalos érték. Lejtős területen esetén a szintvonalakon szerepelnek az egész számú értékek.

  • Birkás Zoltán:

    Tisztelt Koós úr!

    Egyik előző kérdésből megtudtuk, hogy a szintterület számításnál csak az 1,90 belmagasság fölé eső részeket kell számítani, köszönet érte. A pinceszintet figyelembe kell venni az épület össz szintterületének számításakor?
    (A kiviteli terv készítésének mérlegelésekor van jelentősége, hogy az épület eléri-e 300nm össz szintterületet)
    Köszönettel: Birkás Zoltán

  • Kedves Birkás Zoltán,
    az OTÉK fogalom magyarázata szerint minden beleszámít a következők szerint:
    “90. Szintterület: az építményszint (vakolt, burkolt) épületszerkezetei által elfoglalt területtel növelt alapterülete (bruttó építményszint terület), amelybe nem kell beszámítani a földszinti fedetlen terasz alapterületét.”
    .
    vagyis nem tesz különbséget pince, fszt és emelet között

  • Kedves Miklós!
    Ugye jól emlékszem, hogy Budapesten, a BVKSZ szerint, a pinceszintet, ha ott a rendeltetési egységek kiszolgáló tárolói vannak, nem kell beleszámítani, az indokolt gk. szám mértékéig.
    üdv:
    Architext

  • igy van, gondoltam rá, hogy beleirom, de csak keveredés lett volna belőle. ha szabad ilyet irnom, bp-en ritka idióta előírásokat kell betartani, emiatt egy házamat nem is tudtam teljesen alápincézni, kellett egy alá nem pincézett részt is kialakitani, mert különben nem kaptunk volna engedélyt (lakásonként 50 nm garázs + 25 nm tároló)

  • Lakásonként egy gk. és korlátlan tárolóhely, úgy tudom. Előfordul, ha garázs felét az eng. terven leválasztjuk tárolónak, ha teljes felület kiessen a szintterületből. Egy korábbira: sz.tem csak a fedetlen terasz nem számít bele a szintterületbe, a fedett, az épületkontúrig helyiségnek minősül, ezért én úgy értelmezem, h bele kell számítani. (persze kevés hatóság tudja)
    üdv:
    Architext

  • köszönöm, ez a 25 m2 nekem új.

    Kedves Miklós! a véleményedre, tanácsodra lenne szükségem, ha itt lehet.
    Az OTÉK módosításban futottam bele egy számomra elhibázottnak tűnő szabályba, zártsorú beépítésre vonatkozóan:
    Építmények közötti legkisebb távolság

    “36. §
    ...
    (3) Ha a helyi építési szabályzat vagy a kialakult állapot alapján a beépítési mód zártsorú, de az építéssel érintett telekkel közvetlen szomszédos valamelyik telken álló épület szabadon vagy oldalhatáron áll – az épület rendeltetésszerű használhatóságának megtartása érdekében – a tervezett épületet úgy kell elhelyezni, hogy az ezen szomszédos épület felé eső telekhatártól legalább 3,0 m-re álljon.”

    vagyis, ha jól értem, hiába zártsorú az övezet, ha a szomszédban bárhol áll épület ablakkal, v. ablak nélkül, el kell hagyni a telekhatártól 3 mt, (a telekhatártól adja meg, holott az épületek távolságáról szól a §) miközben a tűzfaltól sem telepítési, sem tűztávolságot sem kell tartani (tűzoltó megerősítette), tehát lehetne a telekhatáron is. Ebből az utcában csak akkor alakulhat ki zártsorú beépítés, ha a beruházók a szomszédos telkeket is előre felvásárolják, és lebontják az épületeket. Nem hinném, h ez lett volna a jogalkotók szándéka. (ha a gondolatjelek közt az lenne, h amennyiben az épület használhatóságának fenntartása indokolja…, de ez meg gumijogszabály lenne)
    Tehát kérdésem, jól értem-e szerinted? Az önkormányzatnál is tanácstalanok (mint egy kisközség :-) , pedig bp-i kerület)
    Te mit tennél, mert így szinte értelmetlen lenne a beruházás, annyira lecsökkenne a terület, de az éphat is gondban van, nem alakul ki zártsorúság.
    Elnézést, ez hosszú lett.
    üdv:
    Architext

  • én ezt úgy értelmezem, hogy csak akkor kell elmaradni 3 m-rel, ha ablak nyílik a meglévő épületen a szomszéd felé, különben a használhatóság nem merül fel, lévén tűztávolságot nem kell tartani.
    (de még igy sincs értelme a rendelkezésnek…)

  • Köszönöm, nagyon szeretném így érteni, de sajna nem ír sem ablakról, sem arról, h milyen messze van a szomszédház. (esetünkben pl. az egyik 6,5 m-re, és ablaktalan)
    Tartok tőle, h egy minisztériumi állásfoglalás sem segít, így meg kockáztatni, h egy társasház tervet esetleg el kell dobni egy másodfok után… Hát elég nagy bukta lenne.
    Esetleg van ötleted, mi lehetne a biztonsági kűr?
    köszönöm:
    Architext

  • állásfogalás kérése a Közig Hivataltól, még akkor is, ha azt fogják irni, hogy egy Alkotmánybírósági döntés szerint jogértelmezésre senki sem jogosult, csak a jogalkotó.
    Nesze semmi fogd meg jól. Tele van hibával az építési jog, de nem lehet átlépni rajta…

  • Köszönöm, akkor erre indulok, bár csak rosszat hallottam az illetekesünkről.
    Ha elutasítja,már csak a minisztériumban kezdeményezhetem a rendelet módosítását, de ez inkább pl. az önkormányzatok dolga lenne, őket is sújtja: a zártsorúra szabályozott területek így sosem válnak azzá.
    üdv:
    Architext

  • Szabó Péter:

    Tisztelt Koós Úr!

    Ha az egy szintes 100 nm-es családi ház nappalijának porotherm födémje 5,7 m fesztáv széles kell-e kiviteli/statikai tervet készíttetni?

  • ha csak egy szakág vonatkozásában meghaladja az un. alapesetet, jelen esetben az 540 cm-es fesztávolságot, akkor az adott szakágban kell csak kiviteli tervet csinálni.
    Megjegyzésem: ennek persze csak akkor van értelme, ha építész kiviteli terv is készül, mivel jobb ha a részleteket az építész találja ki.

  • Dudás Katalin:

    Tisztelt Koós Úr,
    500 nm bruttó területű, 20 boxos lóistállóhoz, a legnagyobb fesztáv 3,00 m, fűtetlen- milyen kiviteli tervet(eket) kötelező készíttetni? Teljeskörű, vagy elég csak építészeti?

    Válaszát előre is köszönöm! DK.

  • ebben az esetben (ha nem monolit a szerkezet), akkor valóban csak építészet kiviteli terv szükséges

  • a rendelet szerint 540 cm fesztávolság felett építész és statikus kiviteli terv készítése kötelező.
    .
    a jogszabály szó szerint így szól:
    b) épületgépészeti kivitelezési dokumentációt kell készíteni, ha az építménybe 30 kW-nál nagyobb hőtermelő berendezés kerül beépítésre,

    c) épületvillamossági kivitelezési dokumentációt kell készíteni, ha 7 kW-nál nagyobb az építmény elektromos áram teljesítményfelvétele,…
    .
    itt nincs szó a teljes körű kiviteli tervről
    .
    viszont a következő pont értelmezhető így is:
    “(6) Az építményekre vonatkozó követelmények teljes körére kiterjedő kivitelezési dokumentációt kell készíteni, mely az építők, szerelők, gyártók számára a gyártmányterv elkészítéséhez a megvalósításhoz szükséges és elégséges minden közvetlen információt, utasítást tartalmaz, továbbá tanúsítja az építési engedélyezési és a külön jogszabály szerinti ajánlatkérési műszaki dokumentációban részletezett követelmények teljesítését

    a) a (3) bekezdés b)-g) pont és a 16. § (4) bekezdés hatálya alá nem tartozó építmény,

    b) a (3) bekezdés a) pontjában meghatározott mértéket meghaladó építmény,”
    .
    A jogszabály félreérthetően fogalmaz és amikor én is rákérdeztem hasonló ügyben az építési előadónál, azzal hárította el, hogy a kiviteli terv meglétét nem ő fogja ellenőrizni, hanem az építésfelügyelet.

  • Dömösi János:

    S pozdravem,
    Ezt találtam egy oldalon:
    “…a kiviteli terv drágább mint az engedélyezési terv, de van rá lehetőség, hogy csak a műszakilag indokolt részleteket dolgoztassuk ki a tervezővel. Egy rosszul elkészített lépcső visszabontása sokkal többe kerül, mint egy jó terv!”

    Konkrétan mi lehet egy családi háznál a minimális építész kiviteli terv tartalma? Nekem csak a felügyeleti ellenőrzés miatt van rá szükségem, mert sokat látott szakik fognak dolgozni a házamon. Viszont nem szeretném, ha a tervező nagyon “lehúzna”, így csak a minimális munkát szeretném megrendelni tőle – de ezt nem tudom hogyan “megfogalmazni” felé.

    Valakinek valami ötlete vagyon?

  • a jogszabály igy szól:
    “a tetőszerkezetben a talpszelemenek távolsága, vagy bárhol lévő megtámasztás nélküli áthidalás meghaladja a 6,0 mt”
    .
    vagyis ha van középszelemen és taréjszelemen és ezáltal a megtámasztás nem haladja meg a 6 mt, akkor nem kell kivitelei terv

  • Bajczik Lajos:

    Köszönöm válaszát és én már értem, de az illetékes Építésfelügyeletnek más a vélleménye, sőt azt mondták, hogy nekik az van kiadva, hogy ha a talpszelemenek távolsága meghaladja a 6 mt akkor minden esetben követeljék meg a kiviteli tervet függetlenül az alátámasztásoktól. Szerintem nem jól értelmezik a jogszabályt, de ki az akinek fel kéne világiosítani őket! Az “és” illetve arra hivatkoznak, hogy “vagy” szó szerepel a jogszabályban. Szerintem ez a jó!

  • K.Dezső:

    Tisztelt Koós Úr!

    Önben bízok, hogy választ tud adni kérdésemre, mert a terület Mérnöki Kamara sem tudott.
    Villanyszerelő mester vagyok,és Felelős Műszaki Vezető.
    Jelenleg egy 4 lakásos társasház kivitelezésénél építésügyi ellenőrzést kaptunk.
    Az általam benyújtott elektromos kiviteli tervdokumentációt /műszaki leírás, tervezői nyilatkozat, kiviteli tervrajz/ saját kezűleg készítettem el.
    Az ellenőr jegyzőkönyvbe vette ,hogy olyan tevékenységet folytatok amire nincs jogosultságom, mert szerintük csak tervező tervezhet!
    Tudomásom szerint /mester képzésen elhangzott/
    maximum :4 lakásos társasházat, 6 tantermes iskolának én még megtervezhetem az elektromos hálózatot.
    A mestervizsga szakdolgozatban is szerepel a tervdokumentáció!/családi lakóházat vagy 6 tantermes iskolának kellett megtervezni./
    Sajnos a Mérnöki Kamaránál senki nem tudott pontos választ adni, hogy a Mester képzettség mire terjed ki.

    Várom mielőbbi válaszát. Köszönettel !

  • kedves K. Dezső,
    megvallom ezzel megfogott engemet, mivel a mérnök kamarát egyáltalán nem ismerem, de gondban lennék, ha ugyanezt pl. egy kőműves kérdezné tőlem az építész kamarát illetően. azt tudom, hogy az építész kamaránál ilyen jogosultságot már nem adnak ki, a régieket viszont megtarthatták, igy a mi kamaránkban is tervezhetnek még elég sokan, akik eredetileg nem tervezőként végeztek. ez azonban nem biztos, hogy automatikusan érvényes a mérnöki kamarára is.
    Sajnálom h nem tudtam segiteni. A legegyszerűbb volna felhívni a Mérnök Kamara központját:

    Elérhetőségük:
    1094 Budapest, Angyal utca 1-3. info@mmk.hu
    Telefon: +36 (1) 455-70-80
    Fax: +36 (1) 455-70-89

  • Szombati Zoltán:

    Tisztelt Koós Úr!
    Kiviteli terv tartalmával és a kivitelezés felelősségével kapcsolatban vagyok bizonytalan, kérem segítsen, ha módjában áll!
    Egy 4 lakásos társasház engedélyes, majd építész kiviteli terveit készítettem el. Ezen kívül készült statika és gépészet. Az előírás szerint készíttetni kellett volna geotechnikai munkarészt is a keletkező munkagödör mélysége miatt, de ilyen nem készült, sem a megrendelő, sem a kivitelező nem készíttetett. Kinek a felelőssége, hogy az előírt munkarészek elkészüljenek? Illetve terhel-e engem építészként valami felelősség a munkagödör megtámasztás tervezetlensége, az esetleges (ne történjen) ebből eredő balesetek miatt?
    Köszönettel:
    Szombati Zoltán

  • amennyire tudom ilyen esetben a kedvezőtlenebb körülményeket kell figyelembe venni és a terveken megjelölni, hogy a kivitelezést – a föld kitermelése után – csak talajmechanikai vizsgálat elvégzése vagy a tartószerkezeti és az építész tervező helyszini terepszemléje és a látottak alapján tett utasitásuk alapján lehet megkezdeni.

  • Karádi Zsuzsanna:

    Tisztelt Koós Miklós!
    Tökéletesen egyetértek Önnel (legalábbis logikailag) az alábbi megfogalmazásánál:
    “a rendelkezés szerint csak abban a szakágban kötelező a kivitelei terv készíttetése, amelyik túllépi az alapesetet, tehát ha csak a fesztávolság haladja meg az un. alapesetet, akkor kizárólag tartószerkezeti kiviteli terv készítése kötelező”
    Ugyanakkor még az építészeti portálok jogszabály ismertetési oldalain is többféleképpen idézik a törvényt. Van ahol az alapeset felsorolása után a teljes körű kiviteli terv szükségességénél belekerült a fesztávok határának túllépése (vagyis a felsorolt fesztávok megléte nem befolyásolja a teljes körű, tehát építészeti kiviteli terv készítését, csak tartószerkezeti kiviteli terv kell). Ez egyébként teljesen logikus. Mert egyébként már egy kétállásos garázs esetén is kell kiviteli komplett terv (amit építészként szívesen elkészítek, csak a megrendelőnek nem kell, és csak a saját kizsigerelésének tekinti, és minket utál érte…)
    Bennem már az is felmerült, hogy nemcsak elgépelés történt a jogszabályban ezzel kapcsolatban (hogy kimaradt az alapeset aa, ab, ac… pontjának a felsorolásából a fesztávra vonatkozó kitétel kihagyása?)… Mivel egyébként nem is logikus a tartószerkezeti kiviteli terv szükségességének a felsorolása, mivel gyakorlatilag szinte mindig kell…
    Az önkormányzatoknak pedig illene tudni, mikor kell kiviteli terv, mivel az engedélyezési határozatban nekik ezt le kell írniuk…
    Nagyon kíváncsi vagyok a véleményére, ill. hogy Ön szerint kitől lehet “hihető” állásfoglalást kérni?
    Az építésfelügyelet nagyon aktív mostanában,még családi házakat is nagy számban ellenőriznek..
    Köszönettel:
    Karádi Zsuzsanna

  • Karádi Zsuzsanna:

    Tisztelt Kollégák és Érdeklődők!
    Az internetes szakmai(???) oldalakon tapasztalt jogszabályok eltérő idézése és értelmezése úgy kihozott a béketűrésből (ezen oldal a kevés kivételek egyike), hogy újra végigböngésztem az ismert jogszabály-ismertető oldalakat és nagy örömmel fedeztem fel a legújabb Korm. rendeletet: 182/2010. (V.14.).

    Ebből idézem az alábbi részletet:
    22. § (3) bekezdés a) pontja a következő af) alponttal egészül ki:
    [A kivitelezési dokumentáció tartalma az építési engedélyezési vagy bejelentési dokumentációból, költségvetési kiírásból és - a külön jogszabályban meghatározott esetekben - biztonsági és egészségvédelmi tervből áll a legfeljebb az alábbi jellemzőjű építményt, építményrészt érintő építőipari kivitelezési tevékenység esetén:]
    “ae) az af) alpont kivételével 5,4 m-es szerkezeti nyílásméret, vagy
    af) 6,6 m-es falköz, oszlopköz méretű előregyártott födémszerkezet, vagy”
    (28) Az Épkiv. 22. § (6) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
    [Az építményekre vonatkozó követelmények teljes körére kiterjedő kivitelezési dokumentációt kell készíteni, mely az építők, szerelők, gyártók számára a gyártmányterv elkészítéséhez, a megvalósításhoz szükséges és elégséges minden közvetlen információt, utasítást tartalmaz, továbbá tanúsítja az építési engedélyezési és a külön jogszabály szerinti ajánlatkérési műszaki dokumentációban részletezett követelmények teljesítését]
    “b) a (3) bekezdés a) pont aa)-ad) alpontjában meghatározott mértéket meghaladó építmény,”

    Vagyis győzött a logika (a sajtóhiba ??? felett),
    és valóban csak akkor kell építészeti kiviteli terv, ha az épület 300 m2-nél nagyobb (bruttó össz-szintterület, 1000 m3-nél nagyobb, 7,5 m-nél magasabb. A tartószerkezeti méretek nagysága a tartószerkezeti kiviteli terv meglétét igényli csak.
    Karádi Zs.

  • ZZ:

    A hivatkozott rendelt már nem létezik helyette: 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet az építőipari kivitelezési tevékenységről

  • ZZ :
    Köszönet a linkért, azóta többen is kérték, ideírom az elérését:

    a 182/2010. (V. 14.) Korm. rendelet-et itt találják meg: http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc.cgi?docid=A0900191.KOR

    “IV. Fejezet
    A KIVITELEZÉSI DOKUMENTÁCIÓ”

    a jogszabály a 2010/79. számú Magyar Közlönyben jelent meg: http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk10079.pdf

  • Horváth Ádám:

    Kedves Koós Úr!

    A szintterület-számítással kapcsolatban lenne pár kérdésem:

    A korábbiakban már leírta, hogy a teraszokat hogyan kell figyelembe venni, azt írja, hogy:
    “Az erkély és az emeleti terasz beleszámít már (korábban nem) a bruttó szintterületbe, viszont a földszinten csak az a terület, ami szerkezettel körülvett és fedett. Tehát egy tornác igen, de egy konzolosan előrenyúló emeleti épületrész alatti fszti terasz már nem számít bele.”

    Nos a szintterület fogalom-meghatározásnál nincs benne, hogy szerkezettel körülvett, úgyhogy szeretném megkérdezni, hogy ezt az állítását mi támasztja alá? Egy családi ház tervezéséről van szó, ahol minden m2 számít, de biztosra szeretnék menni:)

    A másik kérdés, hogy ha emeleten van egy terasz, ami zöldtető lenne, és csak a kert felől közelíthető meg, a házból nem is lenne felé ajtó, azt be kéne-e számítani?
    Az alapján, hogy emeleti terasz és használati szinten van, igen, de mivel egy zöldtető csak nem tekinthető “burkolt épületszerkezetnek”, akkor nem…

    köszönöm előre is a segítségét!

    üdvözlettel,
    Horváth Ádám

  • egy lakó:

    Tisztelt Koós Úr!

    Egy két éve átadott, 5 szintes társasházban lakom a legfelső szinten, lakástulajdonos vagyok. Problémáink vannak a tetőszigeteléssel (penészedés, magas fűtésszámla, stb.), de az építtető egyáltalán nem akar együttműködni, hogy kiderítsük a hibát. A kérdésem az volna, köteles-e az építtető kiadni/megmutatni a kiviteli tervet egy lakástulajdonosnak? Ha ő nem, akkor ki tudjuk-e kérni valamilyen hatóságtól? A szerződéshez anno csatoltak műszaki leírást, de az nem tér ki részletesen a szigetelés és a falak vastagságára, anyagára.

    Válaszát előre is köszönöm.
    Tisztelettel:
    egy lakó

  • egy lakó :
    természetesen joga van hozzá hogy megnézze, “mit kellett volna építeni”. A kiviteli tervet (kivéve a gáztervet) nem kell hatósággal jóváhagyatni, így legfeljebb csak a tervezőtől, beruházótól illetve a kivitelezőtől kérheti.

  • Horváth Ádám :
    a telek beépíthetőségnél vannak olyan területek, melyek nem számítanak bele, ilyen pl. a 150 cm-nél nem nagyobb mértékben kinyúló konzolos szerkezetek, melyek legalább 240 cm magasan kezdődnek. Minden egyéb beleszámít a bruttó beépített területbe.
    A tetőtérnél viszont az 190 cm-nél nagyobb belmagasságú területek.
    .
    Én sem tudok mást mondani, mint amit a jogszabály a fogalommagyarázattal körülír:
    Szintterület: az építményszint (vakolt, burkolt) épületszerkezetei által elfoglalt területtel növelt alapterülete (bruttó építményszint terület), amelybe nem kell beszámítani a földszinti fedetlen terasz alapterületét.
    forrás: http://koos.hu/2008/09/09/182-2008-mi-modosult-az-otekban/

  • egy lakó:

    Köszönöm a válaszát. Van esetleg konkrét rendelet, jogszabály, amire lehet hivatkozni, ha az építtető megtagadja a kiviteli terv kiadását/bemutatását?
    Děkuji vám!

  • egy lakó : passz, ezt inkább jogásztól kellene megtudni

  • Horváth Ádám:

    Koós Miklós :

    Köszönöm én is a válaszát!

    A beépíthetőség feltételei világosak, viszont azok a konzolosok szerkezetek, amik nem nyúlnak túl 150 cm-nél jobban, azt a szintterületbe sem kell beleszámítani egyik szinten sem (azaz az építményszint részének számít-e még)? Azon sem, amit fed, meg a felette lévőn, amin erkélyt képez?

    Lent ugye az már fedett teraszt jelent, ami ugyan nincs körülvéve más szerkezetekkel, de fedetlennek mégsem mondanám…

    Egyébként tehát zöldtetőt valószínűleg bele kéne számítani?

    Kérem segítsen még tisztázni ezeket!

    üdvözlettel,
    Horváth Ádám

  • Horváth Ádám :
    az emeleti bruttó szintterületbe természetesen beleszámit egy konzolosan kinyúló épületrész, csak alatta nem, ha nem éri el a 150 cm-t. A zöldtető, ha az a fszt feletti födém kvázi megvastagodása, akkor az – SZERINTEM – nem számit bele, cserébe viszont olyan vastagnak kell lennie, hogy beleszámítson a zöldterületbe (50-80 cm), most nem tudom fejből.

  • Dániel:

    Kedves Miklós!
    Budapesti építkezésnél igencsak összetett a szabályozás…fentebb írtad, hogy a pinceszinti tárolókat nem kell figyelembe venni 25 m2/lakás területig a szintterület számításnál a BVKSZ 3. § (2) b pontja szerint. Ezzel kapcsolatban két kérdésem lenne:
    První ez a 25m2 honnan jön? Sem az OTÉK-ben sem a BKVSZ-ban nem találtam erre utaló nyomot.
    Druhý a kerületi szabályzat a XXII. kerületben (KVSZ) szintén tartalmazza a szintterület számításnál figyelmen kívül hagyható részeket, de itt az első pinceszinti tárolók nincsenek megemlítve. Szerinted melyik az “erősebb”, vagyis hivatkozhatok-e a BVKSZ-ra, ha a KVSZ tételesen nem tiltja le ezt a pontját (csak nem említi)?

  • András:

    Van-e a terv leadása és az építkezés megkezdése közötti időeltolódás miatt jogszabályban előírt felülvizsgálati kötelezettség a kiviteli tervre, vagy “érvényességének” az épeng érvényességi határideje szab határt?

  • Tamás:

    Tisztelt Koós Úr!

    Kérdezni szeretném, hogy egy fsz -es családi ház esetén, ahol nem kerül a padlástér beépítésre és a falak közötti fesztáv nem haladja meg a 4,50 m -t szükséges e fagerendás födémre statikai szakvéleményt becsatolni az engedélyezési dokumentációba, vagy csak elegendő a műleírásban utalni a födém típusára.

    Válaszát előre is köszönöm!

Nechte

Urážlivé, osobní vynikající, ˝ ˝ plamen, čistě propagační, nebo tématické strany politických funkcí odstranit, bez varování, komentář spam tím, že automaticky mailing list.

Překladatel
Hungarian flagItalian flagPortuguese flagEnglish flagGerman flagFrench flagSpanish flagRussian flagCzech flagPolish flagSlovak flag
prioritních bodů
FeedBurner
Partneři
Graphisoft CAD Studio gdlcentrum Limebox.hu - Apple produkty a doplňky, Wacom tabletek a Olympus kamery, Pécs Jókai prostor ve dvou eptar.hu sambosi.hu
Certifikovaný Pasivní dům design školení
koos.hu kalendář akcí
Kontakt QR kód

Poslední příspěvky